Whitepaper – 6 praktijkvragen over vakantiedagen en ziekte

Volgens de wet heeft een werknemer met een dienstverband jaarlijks minimaal recht op vier
maal de wekelijkse arbeidsduur aan vakantie, de wettelijke vakantiedagen. Op basis van een
volledig dienstverband is dat dus meestal twintig vakantiedagen per jaar. Over de opbouw van
vakantiedagen tijdens ziekte, bestaan veel misverstanden. De hoofdregel is dat vakantiedagen
worden opgebouwd over de periode waarover de werknemer aanspraak heeft op loon. Als
een zieke werknemer recht heeft op loon, heeft hij ook recht op vakantiedagenopbouw. Als
een zieke werknemer geen recht meer heeft op loonbetaling, dan heeft hij dus ook geen recht
meer op vakantiedagenopbouw. Ook werknemers die na hun ziekte niet meteen volledig
aan het werk gaan, maar het werk slechts gedeeltelijk hervatten, hebben recht op volledige
opbouw van wettelijke vakantiedagen. In deze whitepaper worden een aantal veel gestelde
praktijkvragen over vakantiedagen en ziekte behandeld:

1. Mag een werknemer zich ziek melden tijdens vakantie?
2. Bouwt een zieke werknemer vakantiedagen op?
3. Gaan vakantiedagen van het saldo van een zieke werknemer af?
4. Welk loon moet worden betaald aan zieke werknemers tijdens vakantie?
5. Moet een zieke werknemer vakantie aanvragen?
6. Kan ik mijn zieke werknemer verplichten vakantiedagen op te nemen?

 

Deze whitepaper kunt u gratis downloaden door onderstaand formulier in te vullen

  • We willen u up-to-date houden over de ontwikkelingen van XpertHR en haar producten via e-mails waarvan we denken dat u daarin geïnteresseerd bent. De inhoud van deze XpertHR* e-mails kunnen bestaan uit geselecteerde artikelen, product updates, informatie over aankomende evenementen of uitnodigingen voor deelname aan onderzoeken. Wilt u deze e-mails van XpertHR ontvangen vink dan de “opt in” box aan.
  • * XpertHR is een handelsnaam van Reed Business B.V. Door het registreren van uw gegevens heeft u er notie van dat wij uw persoonlijke gegevens verwerken volgens onze Privacy Policy.