Papieren rompslomp door WKR: Ik wijs het af!

1

In het juni-nummer van SalarisMagazine heeft Jan-Bertram Rietveld, hoofdredacteur en partner Human Capital bij YE, een commentaar geschreven over de bureaucratische rompslomp die de huidige WKR met zich meebrengt.

Stel nou toch eens voor: u neemt een nieuwe werknemer aan. Uw bedrijf bevindt zich aan de Noord-Hollandse kust. De beste man woont in Maastricht, maar wil zo graag bij u werken, dat hij bereid is het bronsgroene eikenhout te verlaten om zich te vestigen in het West-Friese. U bent de beroerdste niet, en vergoedt hem zijn reiskosten. U checkt het Handboek van de Belastingdienst nog even en u besluit € 7.750 plus de kosten van het overbrengen van de boedel te vergoeden, want  zo staat het in dat handboek  dat mag onbelast. Werknemer blij, u blij. Een jaartje later komt de Belastingdienst controleren. De vergoeding wordt opgemerkt, en de controlerend medewerker van de dienst vraagt waarom u die vergoeding heeft gegeven. Vol vertrouwen wijst u naar het handboek, en u rekent voor dat de werknemer met deze verhuizing zijn reisafstand toch echt wel met 60% heeft bekort. U krijgt nog even de vraag of u ergens heeft opgeschreven dat u deze vergoeding onder de werkkostenregeling wilde brengen en verbaast reageert u: maar daar staat toch dat deze onbelast kan? U wordt vervolgens verrast met het eindrapport, met een correctie over de verhuiskostenvergoeding. Pats, helemaal belast. Met nog de aanvullende vraag of u die belasting op de werknemer gaat verhalen. Bij niet-verhalen moeten we namelijk ook nog bruteren. Waarom?, vraagt u verbijsterd, daar staat toch dat het onbelast kan? Die verhuizing is toch ontstellend zakelijk? Wel eens overwogen om iedere dag vanuit Maastricht hiernaartoe te rijden? En het milieu dan? En het handboek dan?

Schokkende waarheid
De Belastingdienst zal dan aangeven: dit had onbelast gekund als u nog even ergens had opgeschreven dat u deze kosten als werkkost had aangemerkt, want een gerichte vrijstelling kennen we alleen in de werkkostenregeling, en de volgorde is: eerst aanwijzen, dan vrijstellen. Zonder aanwijzing geen vrijstelling. U mijmert nog iets over het feit dat die werkkostenregeling in de Fiscale Vereenvoudigingswet stond, en dat dit niets te maken heeft met ‘niet leuker maar wel gemakkelijker’. U verwijst ook nog naar een besluit van de staatssecretaris die geroepen heeft dat hij ervan uitgaat dat een werkgever aangewezen heeft als werkkosten als hij iets niet verloond heeft, want dat besluitje bestond toch echt. En dan nu de schokkende waarheid: de inspecteur  in dit volkomen fictieve voorbeeld, dat zo maar werkelijkheid zou kunnen worden  heeft gelijk. Echt waar. Hoe zit dat? Er was inderdaad zo’n besluit, maar dat is in december gewijzigd. Zonder er al teveel aandacht voor te vragen: binnen het kalenderjaar gelooft de Belastingdienst

nog wel dat je had bedoeld aan te wijzen als vrijgestelde werkkost. Buiten het kalenderjaar niet meer.

Administratieve tijger
In het inmiddels verschenen juni-nummer van SalarisMagazine staan hierover twee bijdragen: de gastcolumn en een inhoudelijk artikel. Beide auteurs belichten dit effect vanuit verschillend perspectief. Hun waarschuwing is oprecht. Het effect is bizar en een nieuwe administratieve tijger die we in de loonbelasting nog niet kenden: de wet staat toe dat iets onbelast vergoed mag worden, maar je moet in je administratie wel even vastleggen dat je ook gebruik wilt maken van die mogelijkheid. Alsof je iets anders gewild zou hebben… Een nieuwe, maar in mijn ogen volstrekt onzinnige, Kafkaëske, lastenverhogende, rompslomperige eis, waar Maarten Toonder wel raad mee had geweten.
Excellentie: als u dit leest, wilt u uw besluit heroverwegen? Ik snap wel dat u tariefsarbitrage wilt voorkomen, maar dat kan eenvoudiger en dit kost werkgevers veel tijd en geld  en als het misgaat veel frustratie en onbegrip. Of stemt u ermee in dat iedere werkgever in zijn administratie opneemt: ‘alle kosten die ik niet heb verloond heb ik niet verloond omdat ik ze heb aangewezen als werkkost’? Dat zou een hoop oplossen…

WKR Verdiepingsdag

Op 8 oktober 2015 vindt de WKR Verdiepingsdag plaats in Bunnik. Daar krijgt u de gelegenheid om de WKR nog beter in de vingers te krijgen. Tijdens de Werkkostenregeling Verdiepingsdag gaan we dieper in op alle regels van de werkkostenregeling zodat u optimaal gebruik kunt maken van alle mogelijkheden binnen de WKR. Interesse? U kunt zich online aanmelden.

 





Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Marco Roosendaal op

    Bedankt Jan-Bertram, Genoten van je columm. Hopenlijk maken controleurs gebruik van de mogelijkheid om eerst een waarschuwend vingertje op te steken. Zo van dit is niet goed gegaan, maar voor de volgende keer . . . Zorg dat u uw adminstratie hierop aanpast. Naar mijn idee hebben inspecteurs nog steeds die mogelijkheid. Zeker bij nieuwe wetgeving. We moeten het samen doen, toch?  Anders krijg je Griekse of Italiaanse toestanden . . . groetjes, Marco

Reageer