PraktijkvraagHoe werkt de werkkostenregeling?

0

De werkkostenregeling is voor alle werkgevers verplicht en houdt in dat de werkgever op jaarbasis maximaal 1,2% van de totale fiscale loonsom voor onbelaste vergoedingen en verstrekkingen mag gebruiken. Hoe werkt de werkkostenregeling?

Wat is de werkkostenregeling?

De werkkostenregeling houdt in dat de werkgever op jaarbasis maximaal 1,2% van de totale fiscale loonsom (percentage 2015, 2016 en 2017) voor onbelaste vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen mag gebruiken. Daarnaast zijn er bepaalde zaken onbelast te vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen door gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen. Deze vrije ruimte wordt ook wel het ‘algemeen forfait’, het ‘werkkostenbudget’ of de ‘werkkostenruimte’ genoemd. Over het bedrag dat binnen de vrije ruimte valt, betaal je geen loonbelasting. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaal je loonbelasting in de vorm van een eindheffing van 80%. De werkgever hoeft deze vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen niet meer per individuele werknemer te toetsen. Hij moet de kosten op collectief werkgeversniveau verantwoorden.

Hoe werkt de werkkostenregeling?

Om de werkkostenregeling toe te passen, beschrijft de Belastingdienst vier stappen:

  • stap 1: Bepaal of de vergoeding, verstrekking of terbeschikkingstelling loon is. De werkkostenregeling geldt alleen voor loon.

  • stap 2: Is de vergoeding, verstrekking of terbeschikkingstelling loon, ga dan na of deze onder de gerichte vrijstellingen of nihilwaarderingen valt.

  • stap 3: Valt de vergoeding, verstrekking of terbeschikkingstelling niet onder de gerichte vrijstellingen of nihilwaarderingen, kies dan of u deze als eindheffingsloon aanwijst of als loon van de werknemer behandelt.

  • stap 4: Bereken over het bedrag boven de vrije ruimte 80% eindheffing.

Gevolgen voor arbeidsvoorwaarden

De overstap naar de werkkostenregeling kan grote gevolgen hebben voor de arbeidsvoorwaarden, cao’s, inkoopcontracten, de administratie en bestaande afspraken met de Belastingdienst. Het is raadzaam de arbeidsvoorwaarden kritisch te bekijken, en daar waar nodig (en mogelijk) te wijzigen. Een goede vastlegging van een aantal arbeidsvoorwaardelijke zaken kan invloed hebben op de uitkomsten van de werkkostenregeling.

Meer lezen over de werkkostenregeling

5 praktische vragen over de werkkostenregeling

Bron: XpertHR / Belastingdienst

  • In samenwerking met XpertHR plaatst de redactie een praktijkvraag. Deze vraag wordt beantwoord door juristen van XpertHR. XpertHR biedt arbeidsrechtelijke informatie, juridisch advies, praktische tools, praktijkcases, checklists en meer. Geïnteresseerd? Vraag meer informatie of een demonstratie aan >>>
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR

Dit artikel is geschreven door een auteur van XpertHR. XpertHR wordt gemaakt door een team van interne juristen en externe specialisten. Het XpertHR team werkt samen met arbeidsrechtadvocaten belastingadviseurs van gerenommeerde partijen en de beste specialisten uit het vak.

Reageer