Zo brengt AFAS het verzuim omlaag

0

Drie dagen per week een masseur, een fitnessruimte en bij ziekte een persoonlijk bericht van de directie. Bij het bedrijf AFAS Software is het verzuim verrassend laag. Volgens HR-manager Britt Breure is dat mede te danken aan de werksfeer. ‘Mensen durven het tijdig te zeggen als ze zich niet goed voelen.’

Bij AFAS Software in Leusden ligt het verzuimpercentage op 1,7. Zo laag? Ja, soms een tiende procent lager, soms een tiende hoger. HR-manager Britt Breure (33) heeft er haar handen in elk geval niet aan vol. Zij is de enige personeelsmedewerker die dit eigenzinnige familiebedrijf telt. Alle HR-processen zijn zo geautomatiseerd dat Breure maar een halve dag per week kwijt is aan administratie. AFAS heeft vijfhonderd medewerkers en een omzet van 166 miljoen euro.

Werkt iedereen thuis in deze crisistijd?

Britt Breure

‘Ja, een aantal collega’s heeft corona gehad of familieleden die waren besmet. Van sommige medewerkers heeft een ouder in het ziekenhuis gelegen of hun opa of oma is aan corona overleden. We vertellen hierover tijdens onze dagelijkse corona-update via Microsoft Teams waarbij alle medewerker om 16.30 uur kunnen inbellen. Hier delen we ook andere bijzonderheden en we maken duidelijk wat onze richtlijnen en verwachtingen zijn.’

Hoe staat het met jouw ziekteverzuim?

‘Twee jaar geleden was ik voor het laatst flink ziek. Ik ben wel eens verkouden of ik voel me niet fit, maar dan kan ik met een paracetamolletje nog wel door. Ik weet zeker dat mijn werkplezier er mede voor zorgt dat mijn verzuim zo laag is. Als ik het maar zo-zo zou vinden, zou ik sneller geneigd zijn om thuis te blijven.’

Wat doe jij om het ziekteverzuim laag te houden?

‘Het lage percentage is te danken aan een combinatie van factoren. Bij ons tweejaarlijkse werkpret-onderzoek is de score steevast heel hoog (Employee Net Promoter Score 79) Dat zit hem in de ruimte om het werk zelf te regelen, het vertrouwen en de eigen verantwoordelijkheid. Verder zorgen we goed voor onze mensen. We hebben bijvoorbeeld een chefkok die gezonde en lekkere lunches maakt en drie dagen per week komt er een masseur. Tafeltennistafels hebben we ook, maar je moet niet verwachten dat die het verzuim terugdringen.’

Zorgt de masseur voor minder verzuim?

‘Dat is moeilijk te meten, maar we hebben weinig verzuim vanwege rug- of nekklachten. Toch heeft iedereen hier een zittend beroep. De masseur kwam eerst één dag per week, maar dat was zo’n succes dat we het aantal dagen hebben uitgebreid. Zijn agenda staat nu standaard vol. Medewerkers kunnen in werktijd twintig minuten bij hem langsgaan.’

Stimuleert je bedrijf ook gezond leven?

‘We hebben een fitnessruimte in het pand. Een collega geeft daar twee keer per week bootcamp-les, tussen de middag en na werktijd. De gastvrouwen in ons restaurant hebben zelf voorgesteld om elke werkdag om 3 uur een energieshotje te geven. Iedereen kan dan een sapje halen, bijvoorbeeld van gember en biet. Dat is niet alleen gezond, mensen komen ook van hun werkplek. De energieshotjes zijn een sociaal gebeuren geworden, uit het hele gebouw komen mensen een drankje halen.’

‘Verder organiseren we vier keer per jaar “Fit-Pro Shows’ in ons theater. Daar praten we met externe deskundigen en eigen mensen over thema’s als gezond slapen en ademhaling. Drie collega’s hebben een keer verteld over hun burn-out, dat was heel waardevol. Onze directeur heeft laatst een persoonlijk verhaal gehouden over de balans werk-privé. Op die bijeenkomsten komen ruim honderd mensen af. We nemen ze op, zodat medewerkers ze kunnen terugzien. Zo bouwen we ook een database op.’

Krijgen medewerkers toch een burn-out?

‘Ook wij hebben weleens medewerkers met psychische klachten of een burn-out, vaak niet eens werkgerelateerd. Gelukkig is sfeer hier zo dat mensen het tijdig zeggen als ze zich mentaal of fysiek niet goed voelen. Daarom is het ook belangrijk dat onze directeur aanraadt de laptop van het werk niet mee te nemen op vakantie en ’s avonds zo min mogelijk door te gaan.’

Wie neemt de verzuimbegeleiding op zich?

‘De leidinggevenden houden contact en bij langdurig verzuim kom ik erbij. Ik las op jullie site dat het Zaans Medisch Centrum de managers traint in verzuimbegeleiding. Wij gaan ervan uit dat ze die vaardigheden wel beheersen. Bij ons begint elk gesprek al met: hoe gaat het met je? Onze algemeen directeur stuurt alle langdurig ziekten regelmatig een persoonlijk bericht.’

Wat is jouw ervaring met de Wet Poortwachter?

‘De administratieve rompslomp vind ik een draak. Door de strenge privacywetgeving mag je ook niets meer vastleggen. We hebben een automatische koppeling met de Arbodienst zodat we netjes voldoen aan alle regels. In mijn bijna vier jaar HR bij AFAS heb ik nog nooit te maken gehad met iemand die twee jaar ziek is. Ik vraag me na een jaar verzuim bij elke situatie af of we alsnog een screening moeten laten doen door het UWV als iemand op de goede weg is. Heeft het zin en wat is het waard?’

Welke wensen heb je op dit gebied?

‘De arbodienst mag wat mij betreft innovatiever en creatiever worden, vooral als het gaat om de begeleiding van psychische klachten. Nu krijgen we standaard een doorverwijzing naar dezelfde psychiater. Maar iedere medewerker heeft toch andere hulp nodig? Ik vind de systematiek van de arbodienst te ingewikkeld en de bedrijfsarts te leidend. We hebben gelukkig goed contact, maar wat mij betreft zou de driehoek medewerker, werkgever en bedrijfsarts per definitie een mooie samenwerking moeten zijn.’

Ook lezen:

Zaans Medisch Centrum betrekt leidinggevenden bij verzuim

 

  • In XpertHR staan diverse praktijkvragen en -voorbeelden, checklists en kennisdocumenten over het coronavirus. Bekijk de volledige pagina!
Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.