BlogWat kan HR doen om werkstress te voorkomen?

0

Werknemers met werkgerelateerde stressklachten zitten gemiddeld 180 dagen thuis. Angstaanjagend, vindt arbeidsrechtjurist Edith van Schie. Wat kun je doen als werkgever?

42 procent van alle ziekmeldingen valt in de categorie psychische beroepsziekte, blijkt uit de lijst met meest gemelde beroepsziekten in 2016 die het Nederlands Centrum van Beroepsziekten opstelde. Een stijging van 10 procent ten opzichte van 2014 – en dat het dan in de meeste gevallen gaat om overspannenheid en burn-out. Een angstaanjagende stijging! Maar nog angstaanjagender is dat werknemers met werkgerelateerde stressklachten gemiddeld maar liefst 180 dagen thuis zitten.

Wat doe je als werkgever?

Als een medewerker eenmaal overspannen is of een burn-out heeft, dan doet een werkgever weinig anders dan voldoen aan zijn re-integratieverplichtingen en aan zijn doorbetalingsverplichtingen. En natuurlijk hopen dat de werknemer snel herstelt.

Liever zorg je dat het zo ver niet komt met de werkgerelateerde stress-klachten. Preventie is het toverwoord; zorgen dat het niet zover komt dat werknemers overspannen of burned-out raken.

Actieve houding

Een actieve houding kan helpen om medewerkers die de eerste stressklachten ontwikkelen vroegtijdig in kaart te brengen en verdere stress te minimaliseren. Het is daarbij bijvoorbeeld belangrijk om regelmatig aan medewerkers te vragen hoe het met ze gaat. Ook aan medewerkers die ogenschijnlijk de relaxedheid zelve zijn.

Onderneem meteen actie

Geeft een werknemer aan dat hij of zij stressklachten heeft of stress ondervindt, onderneem dan direct actie. Hoe kan de stress worden verminderd? Wat kan de werkgever daarin voor de werknemer betekenen? Een bezoek aan de bedrijfsarts kan daarbij zeker nuttig zijn.

Maak afspraken

Draag ook vanuit de werkgevers- en HR-kant oplossingen aan. In veel banen gaat het werk door, ook als de werknemer naar huis gaat of vakantie heeft. Maak goede afspraken over de verwachtingen die de werkgever heeft als een werknemer een telefoontje of mail van een klant krijgt als hij vrij heeft. Bijvoorbeeld door af te spreken dat hij dit soort zaken mag laten liggen of door kan sturen aan een collega die wel werkt. Zo komt een werknemer die vrij is ook echt aan zijn rust toe.

Ook niet onbelangrijk, geef zelf het goede voorbeeld. Bijvoorbeeld: vraag voor een werknemer niet op zaterdagmiddag om 16.00 uur te mailen, maar pas op maandagochtend om 9.00 uur.

Privésores

Stress bij werknemers hoeft natuurlijk niet altijd werk-gerelateerd te zijn. Een zieke moeder, slepende echtscheiding of financiële problemen kunnen ook leiden tot overspannenheid of een burn-out. Ook hier kan de werkgever of HR een rol van betekenis spelen in de reductie van stress. Bijvoorbeeld door de werknemer te wijzen op (kort- of landurig) zorgverloffaciliteiten binnen het bedrijf, door gedeeltelijke ziekmelding om de zaken thuis op orde te krijgen of door een lening aan de werknemer te verstrekken.

Meer lezen

  • Dit artikel komt tot  stand in samenwerking met XpertHR de HR Antwoordbank. XpertHR biedt arbeidsrechtelijke informatie, juridisch advies, praktische tools, praktijkcases, checklists en meer. Geïnteresseerd? Meer informatie of een online demonstratie >>>
Lees meer over:

Over Auteur

Mr. Edith van Schie is auteur bij XpertHR. Daarnaast is zij adviseur op het gebied van arbeidsrecht en HR. Edith is jarenlang actief geweest als arbeidsrechtadvocaat, maar heeft de zaken ook een paar jaar van een ‘andere kant’ kunnen bekijken toen zij bij de rechtbank werkzaam was. Zij publiceert over arbeidsrecht en HR.