Onnodige financiële risico’s door kennisgebrek over langdurig verzuim

0

Nederlandse ondernemers en HR-verantwoordelijken in het MKB hebben een groot kennisgebrek over langdurig verzuim. Slechts de helft weet bijvoorbeeld welke informatie bij wie aangeleverd moet worden als een medewerker (langdurig) ziek is. Ook weten ze vaak niet wat ze al dan niet mogen vragen bij een ziekmelding.

Het kennisgebrek over de wetten en regels met betrekking tot langdurig verzuim leidt tot onnodige financiële risico’s: de kosten van een langdurig zieke medewerker kunnen over een tijdsbestek van twaalf jaar oplopen tot 200.000 euro. Met de juiste maatregelen zijn onnodige kosten en eventuele fraude echter goed te voorkomen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van verzekeringsmakelaar en risico-adviseur Aon Nederland onder ruim 150 ondernemers en HR-professionals die binnen hun MKB-organisatie verantwoordelijk zijn voor het verzuimbeleid.

Bijna de helft (45%) van de respondenten zegt geen grip te hebben op langdurig verzuim. Bijna vier op de tien (38%) geeft aan te weinig verstand van de regels te hebben om goed verzuimbeleid uit te zetten. Ook opvallend is dat de helft (47%) van de Nederlandse ondernemers en HR-verantwoordelijken in het MKB gevallen kent waarbij het sterke vermoeden bestaat dat een medewerker misbruik maakt van de sociale voorzieningen rond langdurig verzuim.

Misvatting langdurig verzuim

“Ondernemers denken vaak dat ze om privacy-redenen niet mogen doorvragen als een werknemer zich ziekmeldt,” zegt Daniel Rijnbeek, Managing Consultant bij de afdeling Corporate Wellness van Aon Nederland. Dat is een misvatting: een werkgever mag alles vragen, het is alleen zo dat de medewerker niet tot antwoorden is verplicht. Maar in de praktijk ziet Rijnbeek dat doorvragen en het tonen van betrokkenheid langdurig verzuim kan voorkomen. Maar liefst 61% van het langdurig verzuim heeft een niet-medische oorzaak. “Een werkgever die weet wat er speelt, kan zijn medewerkers ook beter helpen”, aldus Rijnbeek. “Meestal waardeert een medewerker het juist als zijn werkgever begrip toont voor zijn situatie.”

Als voorbeeld noemt Rijnbeek iemand met een kostbare leaseauto die door een echtscheiding de kosten van zijn levensonderhoud fors ziet stijgen. “Een werkgever die dan een goedkopere leaseauto beschikbaar stelt, geeft zo’n medewerker een zorg minder in een toch al zeer stressvolle situatie. Dat voorkomt niet alleen langdurig verzuim, maar het zorgt er ook voor dat de medewerker zich meer verbonden voelt met zijn werkgever.

Bron: Aon.com

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.