Aantal werknemers met burn-outklachten neemt toe

12

Tussen 2007 en 2010 is het aantal werknemers met burn-outklachten toegenomen. Daarbij voelen hoogopgeleiden zich iets vaker opgebrand dan lager opgeleiden. Jongeren hebben er relatief weinig last van. De meeste burn-outklachten komen voor in het onderwijs.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op 25 oktober 2011.

Ruim één op acht werknemers met burn-outklachten
Het percentage werknemers met burn-outklachten is de laatste jaren toegenomen. In 2010 kampte 13 procent van de werknemers met een burn-out, in 2007 was dat nog 11 procent.

Van de hoogopgeleide werknemers, die vaak ook een hoog beroepsniveau hebben, voelde bijna 15 procent zich opgebrand. Van de laagopgeleiden was dat ruim 13 procent. Werknemers met een middelbare opleiding hadden met 12 procent het minst last van burn-out klachten. Jonge werknemers hebben minder vaak een burn-out dan oudere werknemers. Van alle 15- tot 25-jarigen had een op de tien te maken met burn-out klachten. Bij de 25-plussers ging het om ruim een op de zeven werknemers.

Meeste burn-outs in onderwijs
Ook tussen bedrijfstakken bestaan verschillen in de mate waarin werknemers met burn-out kampen. De onderwijssector is koploper voor wat betreft het percentage medewerkers met een burn-out, op de voet gevolgd door de industrie.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

12 reacties

  1. Sinds 1992 met een originele aanpak de burn-out te lijf. Opmerkelijke resultaten met blijvend effect.Men valt niet terug en leert geen trucjes.Het duurt niet langer dan 5 dagdelen.. Op zoek naar je eigen “onbewuste” authenticiteit, de kern van waaruit alles wordt gestuurd.bbos.nl

  2. Wouter Vrooland op

    15% met burnout klachten lijkt me wat veel. Men bedoelt ws vermoeidheid, demotivatie, werkstress of overspanning.
    Maar voorkomen is altijd veel sneller en goedkoper dan genezen. Wacht niet tot het over gaat, kom in actie en verbeter je situatie! Of zoek anders hulp.
    Want je kunt je vaak gauw weer beter voelen als je er op tijd bij bent.

  3. jan tournois op

    Burnout kun je met het jdr model te lijf gaan maar nog beter is het model van Nolost Capital dit geeft direct de oorzaken aan ook binnen het bedrijf . Deze correlatiemetingen die zij doen zijn compleet nieuw, komt zo uit de wetenschap en is uiterst effectief. Zelf hebben wij zeer positieve ervaringen.
    Google even op NolostCapital en je vindt ze zo. Succes

  4. Al ruim 15 jaar in het vak. 9 Van de 10 medewerkers met een diagnose ‘burn-out’ hebben dat m.i. helemaal niet! Een echte burn-out is zeldzaam en vraagt om een intensieve begeleiding met veel nazorg. We scoren 95% blijvend succes, ook met 2-de spoortrajecten, maar niet in 5 dagdelen. Burn-out, angstklachten, fobie?n, PTSS, dat maakt niet uit, maar werkelijke veranderingen vragen veel tijd en (na-)zorg. Harry Grob – balanstrainer en mental coach

  5. Perspectief Counselling & Coaching op

    Veranderen door anders te kijken naar je werkelijkheid. In een aantal sessies lukt het je los te komen van je huidige denkbeelden. Deze frisse kijk zal resulteren in een ander gedrag.

  6. Burn-out is vaak het gevolg van langdurige (chronische) stress. Je hebt last van langdurige stress als je omgeving meer van je vraagt dan je aan kunt (prof. Ad Vingerhoets, UvT).

    Natuurlijk is het verstandig om de oorzaken van je stress weg te nemen. Als je teveel op je bordje krijgt, zul je keuzes moeten maken,zowel in je werk als priv?.

    Helaas is het niet altijd mogelijk om iets aan de oorzaken te doen, bijvoorbeeld omdat je er te weinig invloed op hebt. Wat is het dan heerlijk om er met wat meer ontspanning mee om te kunnen gaan. Dat kan door je draagkracht te vergroten.

    Daar kun je zelf iets aan doen. David Servan-Schreiber geeft daar in zijn boek ?Uw brein als medicijn? een aantal tips voor.

    Tenslotte: de start is uitermate belangrijk: herken je de verschijnselen van stress ( en van een opkomende burn-out) zoals slecht slapen, niet kunnen concentreren, snel ge?rriteerd en een opgejaagd gevoel, erken dan dat je een risico loop en doe er wat aan!

    Hans van Os verzorgt trainingen stressreductie voor mensen in arbeidsintensieve beroepen zoals ondernemers, advocaten, accountants, docenten in het voortgezet onderwijs, sporters en mensen in de zorg. Maar ook voor studenten en particulieren.

  7. Beste Hans,

    Met alle respect, maar 9 van de 10 gediagnosticeerde ‘Burn-outs’ zijn dat naar mijn mening helemaal niet! Een echte burn-out is zeldzaam.

    “…als de omgeving meer van je vraagt dan je aan kunt” ?! De vraag is: waarom laat je dat gebeuren? Dan kom je bij de kern en is een blijvende oplossing mogelijk.

    Tenslotte, Jan, wederom met alle respect, maar een wetenschappelijk model dat de oorzaak van een burn-out zichtbaar maakt in het bedrijf?!…
    Psychische dan wel balansklachten liggen zelden of nooit aan het werk; veel vaker constateer ik dat mensen het verkeerde werk hebben gekozen! Om welke reden dan ook. Vast de reden waarom 1 op de 4 cursisten hier na Weer in Balans ander werk kiezen…

    Hartelijke groet,
    harrygrob.nl

  8. Jammer dat er zo veel reclame wordt gemaakt voor ieder zijn/haar eigen dienst.
    Ik lees artikelen op deze site om hier iets van op te steken, ook van de mensen die hierop reageren.
    Ik wil dus GEEN (sluik)reclame lezen. Bij deze dus de oproep om hier a.u.b. mee op te houden.

  9. Inderdaad Bram, heel erg irritant dat iedereen hier z’n eigen business aan het promoten is. Doet me denken aan de documentaire “burn-out industry” (zie uitzending gemist) die ik zag.

    De belangrijkste ‘therapie’ die je kan volgen, zo weet ik uit ervaring ; veel rust nemen,alles op eigen tempo doen (je voelt vanzelf wanneer dat zo is), wandelen en heel rustig aan beginnen met sport om je conditie weer op te bouwen. Zoek ook afleiding ; iets waar je je op kan richten, dat niets met werk te maken heeft. Een (nieuwe?) hobby bijvoorbeeld.

  10. En voor ik het vergeet. Alle therapieen die claimen dat je in een aantal dagen / weken van je burnout af bent, zijn zowiezo niet juist.

    Je lichaam en hoofd doen er ongeveer net zo lang over om te herstellen als dat je te hard hebt gewerkt. Dit wordt bevestigd door menig huisarts.

    Natuurlijk zul je je wat beter voelen na zo’n therapie, maar een burn-out werkt met lagen ; je denkt dat je je weer goed voelt, dan gebeurt er iets waardoor je gaat inzien dat dat nog helemaal nog niet zo is. Dat gaat zo een paar keer, totdat je tot de kern komt.

  11. Hans van Os op

    Na enige bedenktijd 🙂 blaas ik deze discussie nieuw leven in, omdat het gegeven nog steeds relevant is.
    @Harry: ” als je omgeving meer vraagt..” Waarom je het laat gebeuren? Vaak omdat je te weinig invloed hebt om zaken te veranderen, of omdat je er z? midden in zit, dat je onvoldoende afstand hebt om eens te bezien wat voor jou de stressfactoren zijn.
    Overigens moet je natuurlijk ook iets aan de oorzaken van jouw stress doen. Anders wordt het : “banden plakken terwijl de punaises nog op de grond liggen”aldus een gevleugelde uitspraak van prof. Vingerhoets (UvT). Maar soms heb je onvoldoende invloed op de situatie. dan is het prettig, wanneer je daar met meer ontspanning mee omgaat.
    Ik heb trouwens moeite met de stelling, dat stress en burn-out alleen aan jezelf te wijten zouden zijn. Of je wel of geen risico op stress loopt, is afhankelijk van meerdere factoren (o.a. karakter, je coping gedrag, je social support etc)

    En dan het reclame maken:@Bran @Harry @Rens wel grappig: ik maakte just geen reclame voor mijn eigen bedrijf, maar gaf tips, omdat ik mensen graag wil helpen die in zo’n vervelende fase zitten.
    Maar nu ik toch het verwijt krijg: kijk eens bij de ervaringen van Marti hoe ze opknapte na een training. @Ontspanningstraining

  12. Beste Rens,

    Je hebt gelijk, tijd is een belangrijke factor en onmisbaar bij herstel, evenals ontspanning. Maar als je na 6 weken burn-out instituut, nog niet weet w??rom je overspannen werd, wat is dan de winst?
    Je kan wel uitdeuken, maar zeker zo belangrijk dat je mensen ook beter leert rijden.

    En wat die reclame betreft, zegt dat iets over ons of over Bram?

    Fijn weekend allemaal,
    Harry Grob