Vier redenen om sociale media op de werkplek toe te staan

4

Sociale media blijven een splijtzwam op de werkvloer. Wel of niet toestaan?

Recent publiceerde Cisco haar onderzoek naar hoe technologie de werkplek verandert. De belangrijkste bevinding uit het rapport is dat (vooral jonge) mensen verknocht zijn aan sociale media. Voor de toegang tot sociale media zouden ze zelfs een salarisstijging opgeven. Veel respondenten in het onderzoek geven bijvoorbeeld aan dat hun ‘mobile device the most important technology in their lives’ is. Vanzelfsprekend worden sociale netwerken zeer regelmatig gecheckt.

Ondanks deze bevindingen zijn werkgevers nog steeds niet overtuigd van nut en noodzaak van sociale media op het werk. Ze zijn onder andere bang dat de productiviteit eronder lijdt.

Adi Gaskel geeft vier redenen om sociale media op de werkplek toe te staan:

1. Het verhoogt juist de productiviteit en innovativiteit.

Dit wordt bevestigd in Deens en Nederlands onderzoek van TNO. Volgens Australisch onderzoek zou de productiviteit van organisaties die sociale media op de werkvloer toestaan 9% hoger liggen dan organisaties die sociale media op de werkvloer blokkeren. Kennis en informatie zijn toegankelijker en worden makkelijker gedeeld. Even de status op Facebook checken zorgt ervoor dat de focus verlegd wordt en dat daarna de medewerker weer “opgeladen” aan de slag kan.

2. Het verbieden van sociale media werkt niet.

Het blokkeren van de toegang tot sociale media werkt niet. Medewerkers vinden andere manieren om dit te omzeilen, bijvoorbeeld door het gebruik van smartphones. Sociale media maken al zodanig onderdeel uit van het leven van mensen dat de toegang ertoe ontzeggen juist contraproductief is.

3. Je kunt het als werkgever niet alleen gebruiken als het jou uitkomt.

Steeds meer organisaties ontdekken sociale media als kanalen om vacatures te vervullen. Het blijkt voor veel organisaties een kosteneffectieve manier van personeelswerving. Medewerkers werven via sociale media, en hen vervolgens de toegang tot sociale media ontzeggen op hun werkplek, is krom.

4. Vertrouw je medewerkers.

Een medewerker wordt aangenomen omdat zijn of haar kwalificaties, houding en vaardigheden goed zijn en aansluiten bij de wensen van de organisatie. Door vervolgens sociale media te verbieden geef je het signaal af dat je geen vertrouwen hebt in het eigen oordeel van diezelfde medewerker met betrekking tot verantwoordelijk gebruik van sociale media.

Werkgevers die sociale media verbieden snijden zichzelf in de vingers.

Op HRM Today worden de resultaten van het Cisco-onderzoek nog eens toegelicht

Meer Mediascan » 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. Andries Bongers op

    De vraag is niet zozeer of je wel of niet Sociale Media toestaat, maar of je het gebruik ervan ook goed geregeld hebt. Wat mag wel en wat is niet wenselijk.
    Neem een dergelijke regeling op in de Personeelsgids. Meer weten: zie HR-kiosk

  2. Sociale media hoort erbij net als het nieuwste model mobiel, auto/fiets kleding, alles draait om levensstijl en beleving. Daardoor motiveer je je werknemers en blijf je er als bedrijf ook bij betrokken dus doe je voordeel ermee.
    Persoonlijk zou ik er goede afspraken over maken wanneer wel en wanneer niet.

  3. Worden er bij organisaties ook afspraken gemaakt over het aantal keren dat er koffie gehaald mag worden, of over het aantal gesprekken dat je over persoonlijke zaken mag voeren op een dag?

    Afspraken/regels maken over dit soort zaken vinden we, over het algemeen, hoogst ongebruikelijk, maar over het gebruik van sociale media gaan we wel afspraken maken. Een crux die volgens mij iedere keer weer bewijst dat organisaties en met name P&O-afdelingen niet snappen waar het om draait.
    Het zijn sociale contacten daar maak je geen regels over, net zo min als dat je regels maakt over het aantal keren koffie halen of sociale gesprekken dat je voert op je werk. Het gaat om het communiceren. Als je het idee hebt dat een collega meer bezig is met sociale media dan met zijn werk, praat er over, vraag er naar en maak het bespreekbaar.

    Hierbij de oproep om te stoppen met het maken van regels! Wanneer beseffen we nou eens een keer dat regel nummer 1 de start is van een reeks oneindige regels!

  4. Henk Horsman op

    Regels lopen altijd achter de feiten aan. Er geldt eigenlijk maar ??n regel: Gebruik je gezond verstand! Aangezien dit voor alles geldt, lijkt me het weinig zinvol om dit in een rgelement te vervatten. Helaas is het zo dat nog vele zogenaamde leiders denken dat dit wel nodig is. En daar gaan we weer…..Over 10 jaar lachen we met elkaar over dit soort discussies. Want geloof me: dit soort discussies werden ook gevoerd toen de eerste telefoontoestellen hun introductie deden op de werkvloer, toen de eerste mobiele telefoons werden meegenomen naar het werk en toen internet steeds meer gemeengoed werd in organisaties. Blijkbaar willen de conservatieven de vernieuwing graag beheersen en controleren! Dus voor wie gelden de regels nu werkelijk? Toch voor de gemoedsrust van onze lijders (en neen, dit is geen typefout)!!