Versterk de organisatie met games op de werkplek

0

Games zijn zeer geschikt voor bijvoorbeeld het werven van personeel en het verbeteren van prestaties van medewerkers. Er moet echter nog wel wat weerstand overwonnen worden.

De populariteit van games op de werkplek neemt toe. En dan heeft Sharlyn Lauby het niet over het spelen van spelletjes tussen twee vergaderingen door, maar over games die echt iets bijdragen aan de organisatie.

Gamificatie wordt gedefinieerd als het gebruik van spel-technologie in een website, service, community of toepassing om participatie te bevorderen. De grootste uitdaging is het senior management overtuigen van het nut van games op de werkplek. Daarna volgen nog het uitzoeken van de meeste geschikte games en het vervolgens effectief implementeren op de werkvloer.

Typen games

Er zijn twee soorten games die echt meerwaarde bieden. De eerste is de virtuele omgeving waar ‘echt werk’ wordt gesimuleerd. Een voorbeeld is My Marriott Hotel. In deze game leren (potentiële) medewerkers hoe het is om een hotel te runnen. Dat begint met het managen van de keuken van het hotelrestaurant. Spelers kopen materiaal en ingrediënten in, nemen personeel aan, trainen personeel en bedienen gasten. Een speler verzameld punten als gasten tevreden zijn. Als de keuken winstgevend draait mag de speler naar een volgend niveau. 

Bij de tweede soort games draait het om het verbeteren van cognitieve vaardigheden, zoals geheugentraining, het verwerken van informatie, probleemoplossend vermogen en aanpassingsvermogen.

Het senior management overtuigen

Het blijkt vaak een probleem om het management te overtuigen van de meerwaarde van games.

Frank Farrall van Deloitte Digital Australia stelt: “Games zijn bewezen effectief om specifiek gedrag te bevorderen en belonen. Medewerkers worden op een positieve manier gemotiveerd om zich op bepaalde wijze te gedragen.” De Deloitte Leadership Academy is een interactief online leerportaal dat overal en altijd beschikbaar is voor medewerkers. In de games wordt motivatietheorie verwerkt. 

Uit onderzoek blijkt dat het werkgeheugen, dat een belangrijke rol speelt bij het opslaan van kennis en het nemen van beslissingen, correleert met goede werkprestaties. Volgens psycholoog Daniel Higgens van Harvard zijn het werkgeheugen, focus en reactietijd allemaal trainbaar.

Deze feiten moeten het management overtuigen van nut en noodzaak van games. Waarom wordt er wel geld uitgegeven aan abonnementen op sportscholen en worden trimclubjes ondersteund, maar is er geen geld beschikbaar voor het fit houden van het brein?

Uitdagingen bij de implementatie

Voor veel medewerkers is het even wennen. Games worden als kinderspel gezien in plaats van serieuze trainingsprogramma’s. Aan de andere kant zijn games soms zo leuk dat deelnemers wel eens vergeten dat het om een training gaat en dat er aan de eigen vaardigheden en kennis gewerkt moet worden door het gehele programma te doorlopen.

Voor het soepel implementeren van gamificatie op de werkvloer, kunnen de volgende drie richtlijnen in acht worden genomen: 

  • Hou het simpel. Een te gecompliceerde game is een drempel. Als een game te ingewikkeld is, gaan mensen focussen op het ‘doorkrijgen’ van de game in plaats van dat gewenst gedrag wordt getraind.
  • Hou medewerkers op de hoogte. Laat medewerkers zien wat de stand van zaken is en hou de game top of mind door het steeds tonen van actuele resultaten.
  • Hou het competitief. Zorg voor een ranglijst. Deze zorgt voor competitie, en daarmee meer activiteit, zodat gewenst gedrag geleerd wordt.

Het resultaat

Voor een succesvolle introductie van games op de werkvloer is het belangrijk dat medewerkers het leuk vinden om deze te spelen en dat ze er daadwerkelijk iets van leren.

Eenderde van de spelers van My Marriott Hotel drukt na het spelen op de knop ‘try it for real’ en wordt doorgeleid naar de werkbij-site van hotelketen Marriott.

Spelers rapporteren een verbetering van het werkgeheugen met 10% en een verbetering van het concentratievermogen met 20% nog geen tien uur na een breintraining.

Games kunnen dus succesvol ingezet worden om medewerkers te werven of om de prestaties van medewerkers op de werkvloer te verbeteren.

Dit artikel van Sharlyn Lauby over gamificatie op de werkvloer is te vinden op het blog van Mashable.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.