Toppers gaan beter met personeel om

1

De best presterende bedrijven in alle sectoren, gaan op een andere manier met hun personeel om.

Deze High Performing Organizations (HPO’s) onderscheiden zich op vijf manieren. Deze week is hierover een artikel verschenen in P&Oactueel magazine.

HPO

Het idee van de High Performing Organization is afkomstig van de Nederlandse hoogleraar André de Waal. Hij deed wereldwijd onderzoek naar de vraag wat het verschil verklaart tussen de toppers in een sector en alle volgers. Na wereldwijd onderzoek komt hij tot 35 kenmerken, onderverdeeld in 5 categorieën.

  1. Kwaliteit van management. Het management van een HPO is van een hoge kwaliteit en combineert integriteit en coachend leiderschap met snelle besluitvorming.
  2. Openheid en prestatiegerichtheid. De cultuur van een HPO betrekt iedereen intensief via dialoog en acties naar betere prestaties.
  3. Langetermijngerichtheid. De langetermijngerichtheid van een HPO geldt voor klanten en samenwerkingsorganisaties, maar vooral ook voor medewerkers.
  4. Continue Verbetering & Vernieuwing. Een HPO kent haar onderscheidende kenmerk in de markt en laat alle medewerkers continu bijdragen aan het verbeteren van haar processen, diensten en producten.
  5. Kwaliteit van Medewerkers. De werknemers van een HPO zijn divers, complementair en kunnen goed samenwerken. Ze zijn flexibel en veerkrachtig ten dienste van het resultaat.

Interview

In P&Oactueel staat een uitgebreid interview met André de Waal. Hieronder enkele fragmenten die u in het tijdschrift niet leest:

Er komen duizenden managementboeken per jaar uit. Waarom is uw HPO-theorie nu zo bijzonder?
‘Het is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, dus het werkt evidence based. Het is al die andere, losse theorieën bij elkaar, én meer. Managers kunnen hiermee beslissen op basis van feiten in plaats van op mooie verhalen.’

Sinds de jaren zestig zijn wetenschappers al bezig met best presterende organisaties. Waarom stijgt de aandacht hiervoor juist nú exponentieel?

‘Twee factoren zijn daarbij van belang. Enerzijds zie je dat de omstandigheden voor bedrijven steeds zwaarder worden (bijvoorbeeld door de toenemende globalisering en complexiteit in de samenleving: concurrentie komt overal vandaan). En anderzijds zie je dat klanten steeds mondiger worden: we pikken slechte service gewoon niet meer. Bestuurders realiseren zich dat het beter moet, maar ze weten niet hoe. Op dat moment gaan ze op zoek.’

Dus niet alleen wetenschappers interesseren zich hiervoor?

‘Nee, nee, nee. Steeds meer managers willen weten hoe ze een High Performance Organization kunnen worden. En weet je wat helemaal geweldig is? Vroeger waren het alleen de CEO’s en HR-directeuren die me benaderden. Tegenwoordig bellen ook de lagere managers me op. Die slaan gewoon het hele topmanagement over! Die willen zo ontzettend graag goed presteren. Het liefst sta ik dezelfde middag nog bij ze op de stoep.’

Kan elk bedrijf een HPO worden?

‘Als wetenschapper moet ik je het antwoord op die vraag schuldig blijven. En ook als mens vind ik het ingewikkeld om te antwoorden. Het HPO-raamwerk is overal toepasbaar, maar het garandeert je niet dat je dan ook een High Performance Organization wordt. Dat hangt bijvoorbeeld erg af van de kwaliteit van je managers.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Chris Lemmens op

    Ontzettend goed dat dit onderzoek is geweest. Een reeele onderbouwing van hetgeen wat we eigenlijk al heel lang weten. We sluiten ons als organisatie hier helemaal bij aan!!
    Succes!