Tevreden medewerkers en winst

2

Tevreden medewerkers zorgen op een indirecte manier voor een hogere winst. Maar het zou nog veel beter kunnen als het ambitieniveau van organisaties wat hoger zou liggen met betrekking tot de betrokkenheid van personeel.

De Cornell Universiteit heeft recent een studie gepubliceerd waarin de relatie tussen medewerkerstevredenheid en een hogere winst werden bestudeerd. Maar wat blijkt. Die relatie is er helemaal niet. Dus zomaar de tevredenheid van het personeel verhogen leidt niet tot een hogere winst.

Er blijkt echter wel een indirecte relatie te zijn tussen de tevredenheid van medewerkers en de financiële prestaties van een organisatie. Dat gaat ongeveer zo:

  • Tevreden medewerkers blijven langer bij een organisatie
  • Ze bouwen ervaring op waarmee ze een probleem efficiënter kunnen oplossen. Ze geven betere, niet noodzakelijkerwijs enthousiastere, klantenservice
  • Klanttevredenheid is hoger wanneer het personeelsbestand voldoende ervaren werknemers telt die klanten echt kunnen helpen
  • Klanten kopen dan meer en bevelen de producten en diensten van de organisatie vaker aan aan hun vrienden en familie

Simpel en voor de hand liggend dus. Enkel en alleen door te voorkomen dat je ervaren medewerkers en hekel aan je krijgen en weggaan, kun je de winst verhogen.

Medewerkers die blijven omdat ze tevreden zijn, voegen waarde toe voor de organisatie. Maar ze zouden nog veel meer waarde kunnen toevoegen als ze hun werk met passie, betrokkenheid en drive zouden doen.
Stop dus niet bij het behouden van personeel. Maak hen tevens enthousiast en betrokken!

Lees het artikel, met link naar de studie, op het blog Compensation Cafe

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Bart Dijkstra op

    Volgens een studie van de Cornell universiteit is er geen relatie tussen tevredenheid en hogere winst. Dat er een indirecte relatie is, zoals Marco Hendrikse beweert klopt volgens mij ook. Marco noemt 4 punten, die (op het eerste punt na) alleen kloppen indien tevredenheid gezien wordt als betrokkenheid bij de organisatie zelf.

    Helaas is de aanname, dat tevredenheid een directe relatie heeft met betrokkenheid zeker niet altijd het geval.

    Wat als de organisatie medewerkers de gelegenheid geeft er eigen hobby?s op na te houden, zoals te laat komen op vergaderingen, de eigen vakantie te regelen in de baas zijn tijd, het met collega?s veel praten over niet werk gerelateerde onderwerpen.

    Zijn deze medewerkers tevreden? Jazeker. Leveren deze activiteiten een bijdrage tot een hogere winst? Nee, zeker niet.

    Tevredenheid is een relationeel begrip. Zijn wij medewerkers tevreden over het bedrijf en management waar wij werken en is het management tevreden over ons werknemers.
    Pas dan is te constateren of tevredenheid een positieve relatie heeft met de winst.Pas dan wordt duidelijk of tevredenheid een directe relatie heeft met betrokkenheid.

    Veel MTO’s beweren, dat zij ook iets doen met betrokkenheid, zonder in te zien, dat het bij betrokkenheid om een relatie gaat. Als ik mij erg betrokken voel, maar deze betrokkenheid past niet in de bedrijfscultuur, dan kan die betrokkenheid zelfs contra productief zijn.

    Om voorgaande redenen zijn de gebruikelijke MTO?s ook zinloze geldverspillingen.
    .

  2. Eric van Eijk op

    Sorry Bart,
    Maar aan de inhoud van je reactie te zien heb je niet begrepen waar het over gaat.
    Tevreden werknemers heeft niet s te maken met te laat komen en je hobby uitvoeren.
    tevreden werknemer heeft te maken dat de werknemer weet dat hij belangrijk is binnen de organisatie en dat wat hij doet er daadwerkelijk toe doet.
    Ongeacht welke functie je uitvoert binnen een organisatie, als je niet overtuigd bent van je nut dan ben je ook niet tevreden.
    managers moeten mangagen en dat houdt in dat ze betrokken worden bij hun werknemers, weten wat er speelt en mensen er van bewust laten zijn voor wie zij belangrijk zijn.
    Laat ze meten waarvoor ze belangrijk zijn.
    Als manager moet je managen en niet de hele tijd grafieken uitdraaien.
    Een goede CEO is goed geworden doordat zijn of haar mensen tevreden zijn met hun werkzaamheden en daardoor deze werkzaamheden ook beter uitvoeren, zelfs met het oog op verbeteringen.
    Hier komen ze dan zelf wel mee.

    Uit je antwoordt haal ik meer uit dat je denkt dat de mensen bij een bedrijf blijven werken omdat ze goed betalen.
    Uiteindelijk zullen ze dan niet beter presteren.

    Lees een: de 3 symptomen van een rotbaan van Patrick Lencioni.