‘Stimuleer personeel om na te denken over geluk’

5

Gelukkig personeel is productiever, innovatiever, betrokkener, loyaler, opener, enzovoort. Als gevolg daarvan is de hele onderneming winstgevender. Daarom moeten organisaties hun mensen faciliteren in het nadenken over gelukkig werken.

Dat zegt gelukscoach Onno Hamburger. Samen met psycholoog Ad Bergsma schreef hij het boek Gelukkig Werken.

Omdraaien

Gevraagd naar de kern van het boek, antwoord Hamburger dat het huidige beeld van veel mensen omgekeerd moet worden: ‘Veel mensen denken dat je van succes gelukkig wordt. Wij draaien het om: van geluk word je succesvol. We willen mensen aansporen om consciëntieuzer aandacht te besteden aan gelukkig werken. Mensen weten wel dat geluk belangrijk is, maar uiteindelijk vervallen ze weer in de dagelijkse dingen.’

Zelf invloed?

Maar in hoeverre heb je eigenlijk invloed op je eigen geluk? Soms heb je een rottige chef of gaat het bedrijf ineens failliet. ‘Uit allerlei onderzoek blijkt dat op de lange termijn de omgevingsfactoren niet het belangrijkst zijn. Die vertegenwoordigen maar voor 10 procent je geluksgevoel. De helft heeft een biologische (genetische) oorzaak, daar kun je dus niks aan doen. Maar de overige 40 procent wordt bepaald door je persoonlijkheid, en die ligt wel binnen je invloedssfeer. We hebben mensen gevraagd of de crisis invloed heeft op hun geluksbeleving, het antwoord daarop was overwegend: nee.’

Op weg naar meer geluk

In hun boek onderscheiden Onno Hamburger en Ad Bergsma 7 stappen naar gelukkig werken:

  1. Realiseer je dat je zelf aan de slag moet, persoonlijk leiderschap moet tonen. Voor mensen die de schuld geven aan incompetente managers, gaat het probleem niet veranderen.
  2. Krijg meer zicht op wie je bent, op je persoonlijkheidsstructuur dus. Verschillende testen  (zoals de Big Five) helpen om jezelf te begrijpen en te zien waar je staat. Niet iedereen is direct geïnteresseerd in zelfonderzoek, maar als je het verbind met dagelijkse vragen, willen ze vaak wel.
  3. Verbind die kwaliteiten ook met je passie. Sommige mensen doen dingen omdat anderen ze daar goed in vinden. Maar dat wil niet zeggen dat ze er zelf ook energie van krijgen.
  4. Neem een pauze om na te denken en te dromen. Waar gaat het om en wat vind je belangrijk? Kerst is zo’n mooie periode voor reflectie.
  5. Wees alert op valkuilen. Een zo’n valkuil is bijvoorbeeld dat je te kritisch wordt op jezelf. ‘Ik ben nou al een maand bezig met geluk, waar blijft het nou?’ Wees daarin mild naar jezelf.
  6. Wees een ambassadeur en zoek gelijkgestemden in je organisatie om samen met gelukkig werken aan de slag te gaan. Die verbinding is een belangrijk onderdeel.
  7. Maak er een SMART-plan van om te zorgen dat je je eindresultaat ook realiseert. En bespreek het met collega’s en leidinggevenden om de kans te vergroten dat je het doel ook bereikt.

Onderzoek

Ter gelegenheid van de introductie van het boek Gelukkig Werken, voerde trainings- en adviesbureau Van Harte & Lingsma een onderzoek naar gelukkig werken uit.

Daaruit blijkt dat Nederlanders over het algemeen gelukkig zijn op hun werk: 75 procent van de werknemers waardeert het geluksgevoel op het werk met een cijfer 7 of hoger. Het overgrote deel van de ondervraagden geeft aan dagelijks plezier te beleven in het werk (66 procent) en zegt er niet tegenop te zien om weer aan het werk te moeten na een vakantie (59 procent).

Opmerkelijk is dat voor mannen en vrouwen verschillende factoren het werkgeluk bepalen. Zo is voor mannen voldoende uitdaging in het werk (45 procent) duidelijk belangrijker dan voor vrouwen (35 procent), terwijl de juiste hoeveelheid werkdruk voor de vrouw (36 procent) meer van belang is dan voor de man (25 procent). Ondanks dat het merendeel gelukkig is met zijn werk, zegt bijna de helft van de mannen (46 procent) dat hij zou stoppen met zijn baan als financiën geen rol zouden spelen.

Onvrede door slechte leidinggevende

Wanneer we ons ongelukkig voelen op ons werk, is dat in veel gevallen te wijten aan een slechte leidinggevende (50 procent), negatieve mensen in de werkomgeving (47 procent) of een slechte band met collega’s (47 procent). Vrouwen blijken vatbaarder te zijn voor een negatieve sfeer (57 procent) en laten een gebrek aan zelfvertrouwen (18,8 procent) eerder hun werkgeluk beïnvloeden dan mannen (respectievelijk 39 procent en 8 procent).

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

5 reacties

  1. De kop van het artikel legt de relatie tussen ‘gelukkig personeel en de winstgevenheid van de onderneming’. Waaruit blijkt die winstgevendheid. Is dat gemeten? En zo ja welke variabelen zijn in het onderzoek meegenomen?

  2. De vraag die Math stelt is terecht. Boeiend is het kleine psychologische onderzoek naar de relatie tussen prestaties en stemming. Als je werknemers een stukje comedy laat kijken en dan een moeilijke taak geeft, dan presteren zij beter. Echter dit geldt alleen voor de mensen die een verbeterde stemming rapporteren na het kijken van het filmpje. Dit onderzoek is kort en goed beschreven in de Guardian onder de kop: Happy workers really do work harder. Google het even, want ik mag hier geen link opnemen.

  3. Frank Serraarens op

    Als 50% van ons ongelukkig voelen ligt aan de leidinggevende, roept dat de vraag op: hoe ongelukkig is een leidinggevende? Uitgaande van wat je zelf niet hebt kan je ook niet geven.

  4. Onno Hamburger op

    Beste Math,

    1 van de onderzoeken waarbij deze relatie wordt gelegd staat beschreven in het boek van Fredrickson genaamd Positivity. Zij heeft onderzoek gedaan samen met Marcial Losada (check zijn Wikipedia pagina even voor meer info) naar de effectiviteit van gelukkige versus neutrale versus ongelukkige teams. Daaruit kwam naar voren dat gelukkige teams een hogere klanttevredenheid hadden, hogere productiviteit en hoge winstgevendheid.

    Verder schrijft Shawn Achor in de Harvard Business Review (online June 23, 2011).
    ” I make the research case for the fact that the single greatest advantage in the modern economy is a happy and engaged workforce. A decade of research proves that happiness raises nearly every business and educational outcome: raising sales by 37%, productivity by 31%, and accuracy on tasks by 19%, as well as a myriad of health and quality of life improvements.” Check zijn boek The Happiness Advantage voor meer achtergronden.

    Hoop dat je hier alvast wat aan hebt. Check ook ons boek natuurlijk voor nog meer achtergronden 🙂

    Met vriendelijke groet,
    Onno Hamburger

  5. Daarnaast wil ik reageren dat het bovenal een bijzonder toegankelijk geschreven boek is. Toepasbaar in de praktijk met een wetenschappelijk fundament. Zeker aan te raden!