Spelen volgens de regels

0

Welke organisatie durft haar medewerkers echt vrij te laten?

In de VS is de afgelopen week veel sneeuw gevallen. Scholen zijn gesloten en sommige werkgevers volgen dat voorbeeld. Andere werkgevers laten hun medewerkers gewoon naar het werk komen. Dat leidt tot gevaarlijke situaties en in sommige gevallen komen medewerkers urenlang vast te staan op de snelweg. Andere werkgevers sluiten juist hun deuren, terwijl (achteraf) blijkt dat de omstandigheden wel meevallen. Herkenbaar? Zeker. Ook in Nederland was dit afgelopen december het geval.

Auteur David Meerman Scott vraagt zich af waarom medewerkers niet ‘gemachtigd’ (empowered) worden om zelf de beslissing te nemen al dan niet naar het werk te gaan. Wanneer werkgevers beleid of regels hebben ten aanzien van sneeuw behandelen zij hun medewerkers hetzelfde als scholen kinderen behandelen.
 
Een van de redenen waarom goed presterende medewerkers bij organisaties met veel regels gefrustreerd raken is omdat zij controle verliezen over het zelf nemen van beslissingen. De minder goeie medewerkers bestuderen deze regels en doen het minimum om aan deze regels te voldoen.
 
Meerman Scott geeft vervolgens het voorbeeld van het bedrijf Hubspot, dat haar medewerkers serieus neemt. Brian Halligan, de CEO van Hubspot: "Instead of command and control, we empower people at the edges, and that changes the way you hire, promote, the hierarchy, and so on. We have a very different sense of trust and autonomy than most companies. And it has big importance for leadership."

Hubspot is een online marketingbedrijf dat vrijwel dag en nacht ‘in bedrijf’ is. Daardoor vervagen voor veel medewerkers de grenzen tussen werk en privé. Ook in het weekend. Hubspot heeft daarop de regels omtrent vakanties en verlof afgeschaft. Medewerkers nemen nu vrij wanneer ze daar behoefte aan hebben. Medewerkers hoeven dus geen vrij meer te vragen of het aantal verlofuren of vakantiedagen vast te leggen. Hubspot zegt, “neem vrij wanneer je wilt”. Het draait allemaal om vertrouwen.

En als dat vertrouwen beschaamd wordt? “Je geeft ze eerst een waarschuwing. En bij herhaling ontsla je ze zonder pardon. En de rest van het team zal dat waarderen, want die hadden toch al door dat de betreffende persoon de kantjes ervan af liep.”
 
O ja, en wat is het beleid van Hubspot ten aanzien van sneeuw? Drie woorden: "Use Common Sense."

Het artikel is te vinden op het blog webinknow

Meer Mediascan »
 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.