Reorganisatie: hoe behoudt HR vertrouwen?

0

In tijden van reorganisatie groeit het wantrouwen van werknemers tegenover de directie. En dus ook tegenover HR. Kun je als HR professional daar iets tegen doen? Ja, mits je het goed aanpakt, beweert trainer/therapeut Sjaak Overbeeke. Transparant zijn, laten zien wat je doet, doen wat je zegt en inleven in de werknemer. Het klinkt cliché, maar het werkt.

Overbeeke geeft deze vuistregels om het vertrouwen als HR te behouden:

1. Maak de balans op

Vertrouwen krijg je niet, dat moet je verdienen. Maak een balans met een debet- en creditkant voor de missers en successen. Bijvoorbeeld, debet: ik heb nog niet alle functioneringsgesprekken afgerond. Credit: ik verstuur iedere week een weekjournaal per mail om mensen te laten weten hoe de vorderingen zijn. Neem in je balans mee dat missers (en niet nagekomen beloftes) vaak zwaarder wegen dan successen.

2. Werk aan je imago

Wees je ervan bewust dat je goede intenties om betrouwbaar en transparant over te komen, niet altijd even merkbaar zijn. Dat geldt zeker voor HR. Soms is het zinnig om te checken of je pogingen daartoe daadwerkelijk zichtbaar zijn en hun vruchten afwerpen. Het is menselijk om vooral gericht te blijven op wat nog niet goed gaat. Werk aan je imago door te laten zien wat je doet.

3. Schakel tussen medewerkers
Veel mensen voelen zich aangetrokken tot mensen die transparant kunnen zijn en hun kwetsbaarheid durven laten zien. Anderen voelen zich juist op hun gemak bij leiders die kracht uitstralen en die zich niet snel gek laten maken. De meer op inhoud gerichte denkers hechten meer  aan mensen die kennis van zaken hebben en die hen nieuwe oplossingen aanreiken. Probeer als hrm’er een goed beeld te krijgen van de verschillende type werknemers en leer schakelen in je gedrag.

4. Verplaats je in de ander
Houd er rekening mee dat ieder mens zo zijn diepere drijfveren heeft: baanzekerheid, gezien willen worden, scoren, aardig gevonden willen worden, conflicten uit de weg gaan. Verplaats je in de ander. Probeer je voor te stellen hoe je overkomt, bijvoorbeeld door je voor te stellen dat die medewerker een gesprek over je voert met zijn/haar partner thuis: wat wordt er over je verteld, denk je? Toon zelfinzicht en zeg tegen je medewerker dat je het gevoel hebt een beetje uit beeld te zijn geweest. Beloof beterschap en zeg dat ze je best op de vingers mogen tikken in zulke gevallen.

5. Werk aan verwachtingsmanagement
Welke activiteiten, taken en gedragingen verwachten jouw medewerkers van jou als p&o’er? Heb je ze dat wel eens openlijk gevraagd? Vaak projecteren medewerkers verwachtingen op je die niet allemaal realistisch zijn: altijd een open oor voor ze hebben, subtiele signalen oppikken enzovoort. Ga eens met ze in gesprek en probeer hun verwachtingen concreet te maken. En vervolgens: aan welke kun en wil je voldoen en aan welke niet?

Overbeeke is auteur van het boek ‘Diepere Drijfveren’ en werkt als trainer en therapeut voor LTC (Leefstijl Training en Coaching) is een instituut voor persoonlijke ontwikkeling en gezondheidsmanagement.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Zilveren Kruis Achmea.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.