Dit zijn redenen waarom mensen bij je organisatie blijven

1

Personeelsverloop is vreselijk duur: uit onderzoek blijkt dat elke baanwissel maar liefst 21 procent van een jaarsalaris kost. Dat roept de vraag op: waarom blijven mensen, en waarom vertrekken ze? Met die kennis kunnen we bij HR namelijk beleid maken. En dat zou zomaar tienduizenden euro’s per jaar kunnen schelen.

In de VS is Glassdoor een van de grootste carrièrewebsites, en inmiddels maakt het bedrijf ook langzaam de overstap naar andere werelddelen. Ze hebben er bovendien een statisticus in dienst die de beschikbare gegevens onderzoekt om er interessante conclusies uit te trekken. In deze studie keek ze naar duizenden mensen die van baan waren gewisseld. En om preciezer te zijn: naar het verschil tussen mensen die bij dezelfde werkgever bleven, en mensen die een andere baan zochten. Door alle data met elkaar te vergelijken, kon Glassdoor zien welke factoren werknemers aantrekken dan wel afstoten.

Waarom blijven mensen?

  • Als mensen stagneren in hun functie, zullen ze al gauw om zich heen gaan kijken. Mensen die lang hetzelfde werk doen, zijn een groot risico. De gedachte is: mensen willen vooruit in hun leven, ze willen groeien. En als dat niet lukt bínnen het huidige bedrijf, proberen ze het wel ergens anders. Volgens Glassdoor is de oplossing hiervoor vrij simpel: zorg voor duidelijke carrièrepaden waarin mensen regelmatig stappen kunnen zetten.
  • Mensen willen niet alleen in hun functie stijgen, maar ook in hun portemonnee. Het is niet de belangrijkste reden waarom mensen blijven of vertrekken, maar het speelt wel degelijk mee. Als mensen 10 procent meer loon krijgen, dan is de kans dat ze blijven 1,5 procentpunt hoger. Kortom: mensen willen niet alleen in taken en verantwoordelijkheden een promotie krijgen, maar ook in de bijbehorende beloning.
  • Maar ook cultuur is belangrijk. Voor de exacte onderzoeksmethoden en -resultaten kun je hier terecht, maar de conclusie is dat mensen graag werken bij een bedrijf met een positieve cultuur. Ze zijn namelijk véél eerder geneigd te blijven bij deze bedrijven, en eerder geneigd te vertrekken bij bedrijven met een slechte cultuur. Bedrijven die hun cultuur wisten te verbeteren, werden beloond met trouwer personeel (en dus veel lagere kosten).

Goed nieuws

De resultaten lijken misschien wat imponerend om meteen vandaag aan te pakken, maar eigenlijk is het best goed nieuws. Het biedt voor HR namelijk behoorlijk wat perspectief om aan de gang te gaan. Maak heldere carrièreroutes, betaal mensen marktconform en zorg voor een gezonde organisatiecultuur. En ja, dat kost tijd. Maar gegarandeerd dat je véél minder tijd kwijt bent aan het zoeken en inwerken van nieuwe mensen.

Bron: Harvard Business Review

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

1 reactie

  1. Avatar
    JanvdZanden op

    21%? Ik vermoed dat het veel meer is, uiteraard afhankelijk van de soort job. De kosten van recruitment liggen vaak al op 2 maandsalarissen. Daar komt dan nog inwerken bij; dat kost bij een beetje interessante job al gauw 3 a 5 maanden voordat de volledige productiviteit weer is bereikt. Inwerken kost ook nog begeleidingsuren. Som = 7 maanden minimaal! Dus ruim 50% van het jaarsalaris.

Reageer