Oudere werknemers verliezen creativiteit niet

2

Oudere werknemers boeten niet aan creativiteit in. Wel belangrijk is iemands persoonlijkheid. De werknemer moet openstaan voor (nieuwe) ervaringen.

Dit blijkt uit onderzoek door Elske van Erp aan de Universiteit Maastricht (UM). De resultaten van de studie zijn maandag gepubliceerd op de website van de UM.

Van Erp ging uit van de vraag hoe vernieuwend en creatief een bedrijf kan zijn waarbij het personeelsbestand aan het vergrijzen is. Het maakt niet uit als er meer ouderen bij een onderneming werken. Integendeel waarschijnlijk, ervaring lijkt de belangrijkste rol te spelen. Dat houdt in dat hoe meer iemand is gespecialiseerd in een bepaalde taak of op een bepaald vakgebied, des te gemakkelijker hij of zij buiten de bestaande kaders om denkt.

Aanpassingsvermogen is ook belangrijk voor creativiteit, maar dit hangt eveneens af van de persoonlijkheid. Van Erp komt tot de conclusie dat creativiteit niets te maken heeft met verouderde vaardigheden, geslacht en scholing.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Ik ben blij dat er uit onderzoek blijkt dat ouder werknemers hun creativiteit niet verliezen. Zelf bemerk ik door de inzet van de scan leeftijdsbewust personeelsbeleid dat managers, maar ook ouder wordende werknemers nog genoeg te bieden hebben voor het bedrijf.

  2. Marianne Aerts op

    Mee eens, door ervaring heeft de oudere werknemer meer inzichten die goed ingezet kunnen worden. Alleen het flexibel zijn bij reorganisaties en meegaan in nieuwe systemen kost de oudere werknemer vaak teveel energie wat ten koste gaat van de dagelijkse werkzaamheden. Hier zou bij de managers meer aandacht voor moeten zijn.

Reageer