Misverstanden over persoonlijkheidsinstrument MBTI

0

Over het persoonlijkheidsinstrument Myers-Briggs Type Indicator (MBTI®) bestaan nogal wat misverstanden, vinden MBTI-professionals Agnes Pavloff-Rubingh en Natasja Nikolic. Zij zetten de meest gemaakte fouten op een rij.

Docent HRM Tomer Kedar schrijft in zijn blog dat hij jarenlang aanhanger geweest is van de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI), een instrument om persoonlijkheden in kaart te brengen. Na het lezen van ‘de succesillusie’ van Richard Engelfriet plaatst Kedar er kanttekeningen bij. Zo vindt hij het jammer dat de uitslag veranderde toen hij de vragenlijst nogmaals invulde. Het succes van de MBTI valt of staat met het juiste gebruik ervan. Helaas wordt de MBTI niet altijd op de juiste manier ingezet en ontstaan er hierdoor allerlei misverstanden die we graag rechtzetten.

Gebruik MBTI niet voor recruitment

Engelfriet schrijft in zijn boek: ‘Je hebt net zoveel kans op de juiste kandidaat door je neefje van zes een kandidaat te laten selecteren als de MBTI persoonlijkheidstest te gebruiken.’1 En dat is direct de eerste veelgemaakte fout in het gebruik van de MBTI: gebruik MBTI nooit voor werving en selectie. Het vertelt je niet wie je moet aannemen. Het geeft je wel inzicht in hoe je medewerkers communiceren, met elkaar samenwerken of omgaan met stress. De MBTI is een hulpmiddel en geen doel op zich.

88 vragen én feedbackgesprek

Helaas zijn er veel onofficiële versies van de MBTI in omloop waarbij je op basis van slechts een aantal vragen gratis je MBTI-type ontvangt. De officiële MBTI bestaat uit een gevalideerde vragenlijst van 88 vragen én een feedbackgesprek. Via een gekwalificeerde MBTI-professional kun je de officiële vragenlijst invullen en ontdek je vervolgens tjdens een feedbackgesprek wat je bestpassende MBTI-type is.2 In zijn blog vraagt Kedar zich af of hij een ENTP of een INFJ is. Dit geeft aan hoe belangrijk het feedbackgesprek is. Doorgaans houd je dat met een gekwalificeerde MBTI-professional om de uitslag verder te onderzoeken.

Geen horoscoop

Een ander misverstand is dat de MBTI hetzelfde effect heeft als een horoscoop. Oftewel, we herkennen ons snel in testuitslagen (het Forer of Barnum effect). In 1982 is er al onderzoek gedaan waarbij kandidaten de vragenlijst invulden en vervolgens een aantal MBTI-typebeschrijvingen kregen voorgelegd.3 Ze werden verzocht de beschrijving te kiezen waarin ze zichzelf het meeste in herkenden. Er is een zeer duidelijke en significante (p<0.001) neiging onder kandidaten om die typebeschrijving te kiezen die overeenstemt met hun gerapporteerde MBTI-type.

Zelfinzicht

De toegevoegde waarde van de MBTI ligt vooral in het beter begrijpen van jezelf en anderen. De MBTI geeft inzicht in de aspecten van je persoonlijkheid die je van nature goed af gaan en energie geven, maar ook in de aspecten die je nog meer kunt ontwikkelen. Daarnaast is het instrument niet bedoeld om te stereotyperen of mensen in een hokje te stoppen. Iemand met een voorkeur voor Introversion bijvoorbeeld is van nature geen fan van spreken voor grote groepen, maar dit betekent niet dat ze dat niet kunnen. Het kost ze alleen waarschijnlijk meer energie.

Agnes Pavloff-Rubingh

Natasja Nikolić

Agnes Pavloff-Rubingh en Natasja Nikolic zijn beide MBTI-professional en werkzaam bij OPP Nederland

 

 

 

Noten

1 Richard Engelfriet, De Succesillusie. Uitgeverij Haystack
2 Wil je toch graag een indicatie van jouw MBTI-type middels een gratis online MBTI-vragenlijst? Dan raden Pavloff-Rubingh Nikolic de vragenlijst van Psychologie Magazine aan.
3 Caskadon & Cook, 1982 > Pagina 197-198 MBTI Manual, CPP Inc.

Ook lezen

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer