Mensen opleiden die snel weer weggaan

4

Veel werkgevers investeren alleen in opleiding wanneer ze weten dat ze er nog lang plezier van zullen hebben.

Manpower doet dat anders, zij investeren in jongeren waarvan ze weten dat die maar kort zullen blijven. Een gesprek met Jeroen Kerkhof, directeur HR bij Manpower.

U werkt in een branche met een hoog verloop. Waarom dan al die investeringen in opleidingen?

‘Een hoog verloop kun je ook aanpakken. Nu we sinds een jaar meer investeren in opleidingen, zien we dat het verloop flink is gedaald. Dat kan ook door de crisis komen, maar zeker niet alleen. Door te investeren, kun je mensen aan je binden. We hopen ook dat mensen straks (in hun volgende baan) ons een warm hart blijven toedragen vanwege de kansen die we ze boden. Vanuit commercieel oogpunt kan dat nooit kwaad, maar dat is een subdoel. Bekijk het ook als een vorm van employer branding: dat wordt steeds belangrijker. Wanneer jongeren aan anderen vertellen hoeveel mogelijkheden ze bij ons hebben gekregen, is dat positief voor ons imago als werkgever. Wij denken dat dit direct en indirect bijdraagt aan ons bedrijfsresultaat.’

Is er ook een generatie-aspect?

‘Absoluut. Dit is een aantrekkelijke branche voor jonge mensen. Uit onderzoek weten we dat jongeren kiezen voor werkgevers waar ze zich kunnen ontwikkelen. Dertigers hebben dat ook, maar voor de generatie die er nu aan komt, geldt het nog veel sterker.’

De kosten voor al die opleidingen halen jullie er toch nooit uit?

‘Dat is maar de vraag. Als het verloop daalt, kan ook de total cost-per-hire omlaag. Het werven en selecteren kost geld, evenals de improductieve periode tijdens het inwerken. Ik besteed liever geld aan opleiding en ontwikkeling, dan aan werving en selectie. Een ander aspect waarom die balans niet onvoordelig uitslaat, is dat deze mensen hun werk beter kunnen doen door al die opleidingen. Het niveau van dienstverlening aan de klant is hoger, wat zeker een effect heeft op onze omzet. Met goed geschoolde mensen behaal je betere resultaten.’

Jullie hebben acht eigen trainers in dienst. Waarom?

‘Als je mensen extern traint, hebben ze een leuke dag maar wordt de kennis niet geïntegreerd in het dagelijkse werken. Doordat deze trainers in dienst zijn, kennen ze ook onze ontwikkelbehoefte van de organisatie beter. Bovendien kunnen ze de managers beter betrekken bij het leerproces van hun medewerkers. Kennis gaat namelijk pas werken wanneer werknemers in hun werk de mogelijkheid krijgen om het geleerde toe te passen. Daar is een manager voor nodig die vraagt hoe de training was en vraagt waarin hij kan helpen om de kennis ook te gebruiken. Dat is allemaal makkelijker wanneer die trainers hier zelf over de vloer rondlopen.’

Hoe ziet de Manpower Acadamy eruit?

‘In het eerste jaar krijgen ze verschillende trainingen (soms via e-learning), feedbackmomenten en praktijkopdrachten. De trainingen zitten vooral in de eerste twee maanden, daarna gaat het vaker om praktijkervaring. In dat jaar ontwikkelen ze zich tot vakvolwaardige consultants.’

En na dat eerste jaar?

‘Dan kunnen ze kiezen uit verschillende verdiepingstrajecten die aansluiten bij het werk dat hier gedaan wordt. Dat gebeurt in overleg met de leidinggevende, samen kijken ze naar welke kennis iemand graag wìl, maar ook nog móet ontwikkelen. Iedereen heeft een ontwikkelplan, stilstaan is geen optie in een wereld van werk die zo sterk verandert. Eventueel kunnen ze ook nog in een talent managementprogramma terecht komen, daarin worden ze klaargestoomd voor leidinggevende posities. Om te laten zien dat ontwikkelen en doorstromen mogelijk is, willen we dat 80 procent van de leidinggevenden uit eigen kweek komt.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. Een goed en interessant artikel. Er wordt echt vooruit gekeken in de toekomst en biedt mogelijkheden voor alle leeftijdsgroepen.

  2. Huub Buijs op

    Goed initiatief van Manpower. Investeren in mensen is uiteindelijk goed voor iedereen; voor de werkgever en voor de werknemers (ongeacht de leeftijd!.

  3. Anja Borgman- Heidemann op

    Een heel goed initiatief van Manpower. Nog beter zou ik vinden, wanneer de focus op de vitale inzetbaarheid van iedere werknemer wordt gericht, ongeacht de leeftijd. Vitale inzetbaarheid is organisatieoverstijgend. Gouden horloges voor 25 jaar trouwe dienst worden niet meer uitgedeeld. Wil je werknemers binden? Houd ze dan vooral niet vast, maar investeer in ze. Ook in de oudere categoriewerknemers. Voor Manpower specifiek: hun klantenbestand zal uit steeds meer ouderen bestaan. Zij weten de weg naar de uitzendbureau`s ook steeds beter te vinden. Voor die groep is het contact met een oudere vitale, goed en recent opgeleide consultant, van groot belang om tot een
    goede match op werkgebied te komen.