‘Luister naar medewerkers bij innovatie’

6

Bedrijven die willen innoveren, moeten goed luisteren naar hun eigen medewerkers. Daar zitten verrassend veel kennis en vaardigheden die nu nog niet gebruikt worden.

Dat schrijven drie auteurs in het boek Sociale organisatieanalyse voor krachtig innoveren.

Volgens hoofdauteur Rolf Grouve gaan er binnen organisaties momenteel verschillende dingen mis als het gaat om innovatie:

  1. Veel bedrijven denken dat het gras bij de buren groener is. Ze halen liever een dure organisatie-adviseur in huis, dan dat ze luisteren naar hun eigen personeel. Door te luisteren naar degene die achter de werkbank staat, kun je serieuze procesinnovaties invoeren, zij weten soms heel goed waar het knelt. Te vaak denken managers: die werkt maar in de werkplaats, ik weet het beter.
  2. Veel oudere ondernemers en managers vinden het wel best zoals het gaat. Maar daardoor halen ze niet meer het beste uit hun personeel. Als je met een 6’je tevreden bent, doe je je hele bedrijf tekort. Ik zag hetzelfde  hier gebeuren: ik nam onlangs het bedrijf over van mijn vader, en zag hoeveel efficiënter er gewerkt kon worden. Soms moet je daarvoor pijnlijke maatregelen nemen, maar je houdt daar wel een krachtiger en winstgevender bedrijf aan over.
  3. Er is geen cultuur van innoveren in veel organisaties. Vaak worden bedrijfsprocessen aangepast aan softwaremogelijkheden. Dan wordt de software gebruikt als een dekmantel of drogreden om niet te hoeven veranderen. “Het kan niet, want de software laat het niet toe.” En daardoor gaan werknemers doelloos voor zich uit dolen, zij verliezen de inspiratie.

Luister naar mensen

Daarom is het belangrijk om te luisteren naar je mensen, zegt Grouve: ‘Begin daar nou eerst eens mee. Inspireer werknemers om met nieuwe ideeën te komen. Neem ze daarin serieus. En als ze met interessante dingen komen, doe er dan ook iets mee. En snel. Zodat mensen ook het idee hebben dat ze meetellen in het bedrijf.’

Het hele bedrijf doet mee

Volgens Grouve moet de hele organisatie ingericht zijn op innovatie, anders werkt het niet. Maar wat is er eigenlijk mis met een goede R&D-afdeling? ‘Voor een productinnovatie kan dat prima werken. Maar wanneer je je hele bedrijf wilt ontwikkelen, is een afdeling niet voldoende. Dan ontwikkelt één afdeling een leuk model, dat vervolgens weer in de chronische bureaula verdwijnt.’

Sociale organisatieanalyse

In het boek presenteren de auteurs het idee van de Sociale organisatieanalyse. Wat houdt dat model precies in? ‘Het gaat om twee dingen: enerzijds dat je je organisatiedoelstellingen voor ogen houdt, anderzijds dat je dat doet met de kennis, kunde en vaardigheden van je mensen. Laatst was ik in een bedrijf waar achter de lopende band iemand stond die raadslid in de gemeenteraad was. Die man wilde overdag simpel werk doen, om zich ’s avonds te kunnen storten op de politiek. Zulk soort mensen moet je gebruiken als bedrijf! De overtuigingskracht en het analytisch vermogen van die man mag je nooit laten gaan! Iemand anders regelde in haar vrije tijd vakantiereizen. Laat zoiemand voor je bedrijf de zakenreizen regelen. Ze doet het beter dan de secretaresse en goedkoper dan een reisbureau.’

De rol van mensen en P&O

Grouve ziet een belangrijke rol weggelegd voor de werknemers in een bedrijf. ‘Een bedrijf draait om mensen. Zonder hen bereik je niets. En P&O zou dat mijns inziens moeten faciliteren. Desnoods moet P&O een vuist maken naar de directie: “Hé, luister eens naar je eigen mensen.” Ga nou als P&O’er niet alleen zitten op die arbeidsvoorwaarden, maar ook op de menselijke kant. Juist P&O is daarvoor geschikt, want zij zijn de spil in de organisatie. P&O geniet het vertrouwen van zowel werknemers als werkgevers.’

Titel: Sociale organisatieanalyse voor krachtig innoveren
Auteurs: Rolf Grouve, Erwin Altena en Erik Schapink
ISBN 978 90 12 58389 3 – 120 pagina’s – € 19,95

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

6 reacties

  1. Iemand die 44 jaar werkt op een productie-afdeling op

    en het met dit gegeven HELEMAAL EENS kan zijn!
    Er wordt niet of nauwelijks geluisterd naar de praktijkmensen. Dat is niet van deze tijd, dat heb ik nog niet anders meegemaakt in al die 44 jaar!
    Veel bedrijven maken de fout met projectgroepen te werken; dure bureaus worden hiervoor ingeschakeld. Jammer, dat de mensen van de vloer niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn in zo’n projectgroep. Erger nog: laat iemand van kantoor machines kopen voor de productie. Grotere fouten kun je al bedrijf niet maken. Managers: luister naar de mensen van de vloer (lees: praktijk) en doe uw voordeel. Voordeel voor u en het bedrijf. U zult het merken in uw resultaten!

  2. oudere werknemer op

    ik kan het hier helemaal mee eens zijn. Weliswaar stel ik daarbij dat ik waarneem dat de Praatgroepen alleen maar toenemen in de bedrijven. De laag van praters binnen de bedrijven zijn veel e groot en tijd gaat verloren. De Doe-groepen worden hierdoor finaal onder geschoffeld en d??r moet het wel vandaan komen. Praatjes vullen geen gaatjes; ook niet op de werkvloer!

  3. Er wordt niet alleen niet geluisterd, maar ook totaal niet gekeken naar wat voor opleidingen de medewerkers hebben gedaan sinds hun in diensttreding. Vaak wordt de voorkeur gegeven aan een nieuwe manager van buitenaf (vriend of familie van??) terwijl er medewerkers zijn die inmiddels de juiste diploma’s hebben plus een schat aan bedrijfservaring! Vaak wordt de vacature niet eens gepubliceerd, maar staat er ineens een nieuwe manager voor hun neus. En dan vindt men het vreemd dat goede medewerkers gaan solliciteren bij andere bedrijven….

  4. Dat er nauwelijks geluisterd wordt naar wat mensen op de werkvloer beweegt of wat hun beleving is bij het werk en de organisatie, is geen nieuws. Helaas. Maar om de P&O de spil van de organisatie te noemen is een misvatting. Van de p&o-er wordt veelal geen menselijke benadering verwacht. Strategisch beleid moet er gemaakt worden. Aandacht voor mensen komt, mede door werkdruk, meestal niet bij P&O vandaan.

  5. Jacob van der Wal op

    In de kern helemaal waar, ?n in het artikel een beetje simplistisch voorgesteld. Ik denk dat vanuit Lean gedachtegoed technieken als EEM Early Equipment Management, EPM Early Product Management en zelfs “dagelijkse” Kaizen-teams praktische handvaten bieden.

  6. Peter van Riel Teamthinking op

    Ik behaal soms binnen 6 maanden tijd een dubbele output of omzet, als ik mensen/teams ‘gericht’ laat meedenken!
    Dús ben ik het 100% mee eens!

    Ricardo Semler behaald inmiddels soms bijna 9 x zoveel output uit zijn mensen.
    En tóch blijven de mensen hier roepen: ‘dat het haast niet waar kan zijn’.

    Ondernemers gaan soms liever ‘eigenwijs ten onder’…
    dan dat ze samen met hun personeel de tent (met plezier) gaan redden.

    Het kan écht!
    Maar hoe kweken we de wil om het ook echt te mogen doen?

    Met een vriendelijke groet,
    Peter van Riel (Googelend op mijn naam, vind je meer info)