Loopbaanmethoden in onderwijs onvoldoende effectief

1

Onderwijspersoneel is niet tevreden over het loopbaanbeleid in het onderwijs. Het personeel vindt de doorgroeimogelijkheden te beperkt en de meest gebruikte loopbaanmethoden onvoldoende effectief.

Dat blijkt uit eigen onderzoek van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO).

Uit het onderzoek blijkt verder dat onderwijzend personeel vaak de stimulans van de werkgever mist om een carrièrestap te maken. Het personeel vindt wel dat het zich goed kan ontwikkelen in het uitoefenen van het huidige beroep.

Volgens SBO-directeur Freddy Weima zijn de uitkomsten van het onderzoek niet zo heel verrassend: ‘Het is een discussie die al zo’n twintig jaar speelt, en waarvoor nu pas een beetje aandacht komt. Hoe het komt dat er over de hele linie zo weinig aandacht aan loopbaanmethoden in het onderwijs wordt besteed? Voor een deel komt het door de werkcultuur in de sector waarin ontwikkeling achterblijft, en voor een deel doordat het nu pas begint te knellen door een gebrek aan personeel. Overigens worden er nu wel degelijk dingen gedaan aan loopbaanmogelijkheden, maar bevinden die initiatieven zich nog in zo’n prille fase, dat werknemers er nog niet zo veel van merken. Er is een laag verloop in het onderwijs omdat mensen heel erg gemotiveerd zijn hier te werken.’

Weinig loopbaanbegeleiding

Sinds kort is er met de komst van de functiemix meer geld beschikbaar voor doorgroei binnen de leraarsfunctie. In de praktijk zijn de personeelsinstrumenten vooral gericht op ontwikkeling in de huidige functie. Het onderwijs gebruikt voornamelijk functioneringsgesprekken (89 procent) en persoonlijke ontwikkelingsplannen (59 procent), gevolgd door coaching (27,6 procent) en competentieprofielen (24,6 procent). Scholen doen weinig aan loopbaanadvies. Ook het maken van afspraken over loopbaanontwikkeling komt weinig voor.
Freddy Weima: ‘Maar het begint bij bewustzijn. Het bewustzijn dat je directeur bent van een arbeidsorganisatie, en dat die mensen zich willen ontwikkelen. Vervolgens moet je voor ieder individu kijken naar een geschikt instrument. Dat vergt een cultuurverandering, en ja, dat mag van mij soms wel wat sneller. Een van de mogelijkheden die er bij is gekomen is de functiemix. Je kunt dan als leerkracht extra dingen doen ten opzichte van de gangbare taken, waarvoor je dan ook extra beloond wordt. Denk dan aan het coachen van binnenkomend personeel. Zo krijgen veel leerkrachten de mogelijkheid om een extra schaal te groeien.’

Leeftijd als barrière

Ouder personeel is minder positief over het loopbaanbeleid dan jonger personeel. Van de 55 plussers vindt maar 22,2 procent dat ze voldoende loopbaanmogelijkheden krijgen. Ongeveer de helft geeft aan dat hun leeftijd een barrière is voor interne loopbaanontwikkeling. Uit ander SBO-onderzoek over personeelsbeleid blijkt dat schoolleiders en personeelsfunctionarissen vaak denken dat oudere leraren niet open staan voor ontwikkeling, maar ze vinden wel dat loopbaanbeleid beter kan.

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Klaas Waslander op

    Dan is Saxion hogescholen een uitzondering blijkbaar! We hebben met Saxion een mooi project gedaan met de uitrol van een trajectmanager die hun medewerkers ondersteunt in hun loopbaanontwikkeling. Hierbij worden instrumenten aangeboden in een internetomgeving. Deze instrumenten omvatten onder andere management development van high potentials, verbetertrajecten in individuele probleemsituaties of ondersteuning bij de voorbereiding van een POP-gesprek. Dus de goede initiatieven zijn wel aanwezig in de markt!