In Zuid Korea gaan sommige organisaties nogal ver om de productiviteit van hun medewerkers te verhogen.
Ondernemingen als Samsung en Hyundai hebben ‘de trend’ "well-dying" ontdekt om medewerkers een beter leven te geven. Medewerkers gaan hun eigen begrafenis ervaren. Voorafgaand schrijven ze hun eigen graftekst, overlijdensadvertentie en testament en zoeken ze hun eigen kist uit. Daarna worden ze opgesloten in hun kist en wordt er aarde bovenop gegooid. Dit alles duurt zo’n 5 tot 10 minuten.
Het ervaren van hun eigen dood moet medewerkers bewuster maken van de waarde het leven. Er wordt gehoopt op een gedragsverandering en in de slipstream daarvan een verhoogde productiviteit.
Het ritueel is oorspronkelijk ontworpen om het aantal zelfmoorden omlaag te brengen. Maar de auteur van dit stuk vraagt zich (terecht) af waarom bedrijven denken dat het de effectiviteit en de productiviteit van medewerkers verhoogt.
Meer bedenkingen van de auteur op het blog Fistful of Talent
3 reacties
Goed idee. En de mensen die je kwijt wilt, die graaf je gewoon niet meer op….
En jou laten ze dan als 1e onder de grond Toine.
Een tijd geleden zag ik in het nieuws een verhaal over een bedrijf in China waar mobieltjes woarden geassembleerd voor een groot westers concern. De mensen moesten hard werken voor hun geld en stonden constant onder druk. Het zelfmoordpercentage onder deze werknemers is hoog. Ik zou de bedrijven Samsung en Hyundai aanraden deze situatie is te bestuderen. Mensen bewust maken hoe hun eigen afscheid eruit ziet kan ze ook de twijfel over een mogelijke zelfmoord helpen wegnemen??? Al eens aan gedacht wat er kan gebeuren als dit well dying averrechts werkt?