Leidt technologie tot generatie-conflicten?

0

In een razend tempo technologiseert de werkvloer. Dat is natuurlijk al een aantal jaren aan de gang, maar de innovaties vinden nu exponentieel plaats. En dat kán leiden tot spanningen op de werkvloer, tússen generaties wel te verstaan.

Drie aandachtspunten van Entrepreneur.com.

Ze zeggen weleens dat de een kwart van de huidige banen over tien jaar uitgestorven is, en dat we tegelijkertijd mensen opleiden voor banen die nu nog helemaal niet bestaan. Een groot deel van die banen zijn technologisch van aard. Om daar een mooi voorbeeld van te geven: tien jaar geleden waren er 0 (nul) big data-architecten volgens LinkedIn, nu zijn dat er wereldwijd bijna 4.000. Dat biedt enorme kansen, maar in sommige gevallen ook nieuwe uitdagingen. Hier vind je drie overwegingen om om te gaan met de kansen en gevaren van generatieverschillen.

1. Technologie verandert onze manier van communiceren

Driekwart van de millenials vindt dat technologie het leven makkelijker maakt, tegenover 18 procent van de babyboomers. En toch werken ze samen in hetzelfde bedrijf, aan dezelfde doelstellingen.
Ga je wat kort door de bocht, dan kun je zeggen dat oudere generaties naar een vergadering komen met blocnote en papier, terwijl jongeren hun MacBook meenemen om aantekeningen te maken en simultaan de besproken dingen in een grafiekje gooien. Als daar wederzijds begrip voor is, is dat natuurlijk geen probleem. Maar oordelen liggen snel op de loer: onbeleefd en onoplettend enerzijds, ouderwets en traag anderzijds.
Het gaat er dus om het gat te dichten, om begrip voor elkaar te kweken. In dit artikel staat misschien een bruikbaar opzetje daartoe. Daar ligt in elk geval een schone taak voor HR, meent de auteur van het stuk. Hoe dan ook zal steeds meer communicatie weggaan van e-mail en papier, en steeds meer toegroeien naar platforms als Slack.

2. Technologie creëert nieuwe behoeftes

Nieuwe vaardigheden zijn nodig en die zijn soms moeilijk te vinden. Uit onderzoek van Manpower blijkt dat 39 percent van de werkgevers moeite heeft om talent met een technologische achtergrond te vinden. En áls ze er zijn, dan zijn het vaak mensen onder de 30. Dat betekent dat degenen die het werk doen volledig tech-minded zijn, terwijl degenen door wie ze aangestuurd worden vooral met pen en papier rondlopen.
Het gaat er uiteindelijk om generaties van elkaar te laten leren, en gebruik te maken van elkaars kwaliteiten. En uiteindelijk hoeft dat niet heel ingewikkeld te zijn: als het met geduld en respect aangeboden wordt, kan iedereen leren.

3. Technologie verandert werk-privé

Jongeren houden van creativiteit, innovatie en flexibiliteit op de werkplek. Terwijl ouderen soms wat vaker van het model 9 tot 5 zijn. En dat doet iets met het werk: een jongere wil best een klusje in het weekend doen, maar zal niet begrijpen dat-ie dan doordeweeks vrij moet vragen om iets privé te regelen. Bedrijven zullen daar op in moeten spelen door maatwerk te gaan bieden. Jongeren willen na het werk misschien nog naar een ander baantje toe, generatie X’ ers leggen hun kinderen in bed, waar babyboomers mantelzorg aan hun ouders gaan verlenen. Maak als organisatie beleid om álle generaties te bedienen en aan álle wensen om werk en privé te combineren tegemoet te komen.

Bron: Entrepreneur

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer