Juiste communicatie zorgt voor betrokken medewerkers

0

Nieuw onderzoek van het Chartered Institute of Personnel and Development toont aan dat succesvolle strategische communicatie alleen mogelijk is als iedereen weet wat de missie van de organisatie is.

Leiderschap, vooral van senior management, is cruciaal als de missie van een organisatie door medewerkers moet worden ‘geleefd’.

Nu er zoveel kanalen voor communicatie beschikbaar zijn, is het nog belangrijker communicatie persoonlijk en authentiek te maken. Samenwerking tussen HR en marketing en/of communicatie lijkt daarbij onontbeerlijk.

Interne communicatie moet bijdragen aan structurele veranderingen en betrokkenheid van het personeel. Diverse case studies laten zien dat medewerkerbetrokkenheid omhoog gaat door effectieve communicatie. Vooral in tijden van crisis (economisch, maar kan ook door politieke omstandigheden zijn ingegeven, zoals de inkrimping van het aantal ambtenaren) is communicatie belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen hetzelfde nastreeft.

De onderzoekers benadrukken dat het eigenlijk helemaal geen nieuwe inzichten zijn. Communicatie is altijd belangrijk voor de betrokkenheid van medewerkers. Maar werkgevers vergeten nogal eens (regelmatig) te communiceren over hun missie, de reden van bestaan van de organisatie.

Lees op Recruitment Today nog wat (extra) quotes van de onderzoekers.

Meer Mediascan 

 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.