Informeel leren laag op agenda

0

Een derde van de Nederlandse organisaties maakt zich niet druk over het wegvloeien van ‘ervaringskennis’ door de vergrijzing en heeft hiertegen ook nog geen maatregelen genomen.

Informeel leren wordt door weinig organisaties gezien als oplossing. Dat blijkt uit onderzoek van Improvels bij 71 bedrijven in verschillende branches.

Volgens Ina Kurvers, directeur van Improvels is het opvallend dat in organisaties nog veel gekozen wordt voor ouderwetse vormen van leren: ‘Er wordt vaak gegrepen naar bijvoorbeeld een tweedaagse training met klassikaal onderwijs. Terwijl we weten dat er veel meer manieren zijn om te leren, ook manieren die veel effectiever en daardoor uiteindelijk goedkoper zijn. Uit ons onderzoek blijkt dat P&O’ers dit wel inzien, maar dat ze er nog maar weinig gebruik van maken. Het komt er nog niet van.’
Hoe komt dat eigenlijk, dat de nieuwe vormen van leren maar langzaam doordringen? ‘Ik denk dat onbekend onbemind maakt. Er wordt gauw gegrepen naar een oud patroon omdat men dat als beeld van leren heeft. Een tweedaagse training is gauw geboekt, over andere leervormen moet je langer nadenken.’

Informeel leren

Opvallend is ook dat driekwart van de respondenten het belang van kennisdeling tussen medewerkers onderschrijft, maar hier in de praktijk geen invulling aan weet te geven. Ina Kurvers: ‘Organisaties moeten nu het nog kan de aanwezige kennis in hun organisaties verankeren. Dit kan bijvoorbeeld door de ontwikkeling van programma’s die de kennisdeling tussen oudere en jongere werknemers bevorderen. Doen ze dit niet, dan ontstaat er bij veel organisaties op korte termijn een nijpend kennistekort. Bovendien schaadt dit het concurrerend vermogen van organisaties ten opzichte van andere spelers in de markt. Een zorgelijke ontwikkeling in een economie die zich steeds meer tot kenniseconomie ontwikkelt.’
Kurvers denkt dat momenteel de noodzaak nog niet zo wordt gevoeld om het anders te doen: ‘Maar ik verwacht dat dat op heel korte termijn tot problemen kan gaan leiden. En dan moeten bedrijven heel snel gaan handelen, anders is de kennis onherroepelijk weg. Een andere mogelijke reden waarom informeel leren zo laag op de agenda staat, is dat bedrijven niet weten hoe ze dat moeten vormgeven.’

Doet dit wel Doet dit niet
Meer ervaren medewerkers als mentor of coach inzetten 44 56
Ervaringskennis vastleggen op papier of digitaal 38 62
Instructiehandleidingen of opleidingsprogramma’s maken op basis van ervaringskennis 29 71
Meer ervaren medewerkers en de jongere medewerkers laten samenwerken 49 51

Jongeren

Bij de ontwikkeling van personeel kiezen bedrijven als leervorm het vaakst de klassikale training. Opvallend is dat de ondervraagden nog maar weinig alternatieve leervormen inzetten als bijvoorbeeld e-learning, gaming of communities of practices (COP’s), terwijl dit de jongere generatie werknemers juist aanspreekt. Zij geven de voorkeur aan informeel leren; dat betekent zeer praktijkgericht, grotendeels in projectvorm en zoveel mogelijk interactief.

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees ook:
> Het verliezen van het netwerk van de medewerker

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.