Infographic: checklist personeelsdossier

0

Het aanleggen en bijhouden van personeelsdossiers is belangrijk, zowel voor grote als voor kleine organisaties. Maar wat hoort nou precies thuis in een personeelsdossier?

Hieronder de checklist personeelsdossier

U vindt hieronder een handig overzicht in de vorm van een infographic. Voor een volledig beeld van de infographic klik je op de afbeelding.

Checklist personeelsdossier

Digitalisering

In dat licht is het niet slim om zowel papieren als digitale personeelsdossiers naast elkaar te blijven bewaren. Dan loop je immers twee keer de kans op een datalek. Als je organisatie nog papieren dossiers heeft, is het slim om te kiezen voor ‘substitutiescanning’; het omzetten van de papieren dossiers naar digitale dossiers. Dat proces kan niet zomaar iedereen uitvoeren. Je moet er namelijk op letten dat de nieuwe digitale documenten dezelfde bewijskracht krijgen als de oude papieren documenten. Daarvoor heb je een gecertificeerde partner nodig. Het voordeel van dit proces is wel dat de dossiers een opfrisbeurt krijgen. Hoe vaak gebeurt het niet dat documenten die allang niet meer geldig zijn toch nog in een dossier zitten?

Lees meer over:

Over Auteur

Sharon Schevers

Sharon Schevers was redacteur van XpertHR Actueel. Niet alleen in tekst, maar ook door het maken van infographics behandelt zij diverse HR-onderwerpen. Sharon is momenteel niet meer werkzaam voor XpertHR Actueel.

Reageer