Het hormoon achter effectief teamwork

0

Hoe een hormoon samenwerking en productiviteit beïnvloedt en hoe managers daar gebruik van kunnen maken.

Paul Zak doet al jaren onderzoek naar het hormoon oxytocine. Hij heeft uitgevonden dat oxytocine mensen helpt bij het interacteren met anderen, zoals vreemden en vrienden.

Het vertelt mensen wanneer het passend is om een verbinding aan te gaan of wanneer het tijd is om je terug te trekken. Het vertelt wie te vertrouwen en wie niet.

Wat heeft dat voor gevolgen op de werkplek? Hoe kunnen managers de uitkomsten van de experimenten van Zak gebruiken? Managers hebben vaak een neurowetenschappelijk probleem. Hoe zorgen ze ervoor dat mensen elkaar vertrouwen en samenwerken om hetzelfde doel te bereiken? Oxytocine zorgt voor empathische gevoelens. Managers moeten ervoor zorgen dat die oxytocine vrijkomt. Dat gebeurt als medewerkers goed in hun vel zitten, als zij zich thuisvoelen. Een manager moet meer als coach optreden dan als opzichter. Een manager moet zorgen voor een goede werksfeer door het organiseren van bijeenkomsten waar het sociale aspect voorop staat. Leuke uitjes organiseren, zodat medewerkers verbondenheid voelen. Zelfs het meebrengen van een hond naar het werk helpt, want bij het aaien van een hond komt oxytocine vrij. Geef daarnaast medewerkers de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. Medewerkers zullen gelukkiger en daardoor productiever zijn.

Om teams beter te laten samenwerken – door het produceren van oxytocine – moeten managers streven naar transparantie. Het moet zeer duidelijk zijn wat de doelstellingen zijn, hoe deze doelstellingen behaald gaan worden en er moet wat druk op medewerkers uitgeoefend worden. “We moeten deze doelstelling echt behalen en ik zal je precies vertellen wat het oplevert als we dat bereiken.” Duidelijke resultaten leiden tot vertrouwen.

Oxytocine zorgt ervoor dat mensen aanvoelen wat juist is en wat niet. Het zorgt ervoor dat de morele intuïtie van mensen werkt en zorgt daarmee voor morele systemen in organisaties. Als mensen aardig zijn, reageren andere mensen daarop door ook aardig te zijn. Mensen geven terug wat ze krijgen.

Tenslotte heeft Zak nog onderzoek gedaan naar oxytocine in relatie tot online gedrag. Zak vond dat bij 100% van de mensen die actief waren op (persoonlijke) sociale media, de hoeveelheid oxytocine toenam. Hoe meer oxytocine er vrijkwam hoe sterker de band met de persoon waarmee online ‘geconverseerd’ werd. Alle connecties zijn dus goede connecties. Volgens Zak is het daarom juist goed om medewerkers toe te staan op het werk van Facebook gebruik te maken. Daardoor komt (meer) oxytocine vrij en werken mensen beter samen.

De wereld achter het hormoon oxytocine wordt uit de doeken gedaan in deze video (5.35 min.) op het blog Harvard Business Review.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.