‘Heb aandacht voor generatieverschillen binnen organisatie’

1

Organisaties moeten in de nasleep van de economische crisis aandacht besteden aan generatieverschillen. Doel is om zowel ouderen als jongeren binnenboord te houden.

Dat staat in een rapport van StepStone Solutions, genaamd Companies at the Crossroads.

Het onderzoek onder 410 topmanagers wijst uit dat na twee jaar van bezuinigingen het vertrouwen op de werkvloer sterk is ondermijnd. Dit verlaagt de betrokkenheid van medewerkers terwijl dat een essentiële graadmeter is voor het toekomstige succes van organisaties. Het onderzoek laat zien dat zonder de juiste talentstrategie organisaties grote risico’s lopen kennis en kunde te verliezen in een periode dat gemotiveerde medewerkers cruciaal zijn voor economisch herstel. Daarbij groeit de behoefte aan toptalent terwijl het aantal plekken voor hoogopgeleide starters keldert.

Sander Kerkhoffs, Country Manager Nederland van StepStone Solutions: ‘Je ziet dat de betrokkenheid en bevlogenheid van mensen afneemt. Dat komt enerzijds door bezuinigingen waardoor van alles niet meer mogelijk is, en anderzijds doordat organisaties in hun schulp zijn gekropen zodat medewerkers niet meer weten wat de koers van het totaal  is. De mensen die die betrokkenheid en bevlogenheid missen, zijn als eerste weg wanneer de markt aantrekt, dat moeten ondernemingen zich realiseren.’
Een van de belangrijkste manieren om die betrokkenheid terug te krijgen is volgens Kerkhoffs openheid: ‘Wees open in de vraag waar je als organisatie voor staat. Wat is onze strategie en waarom? Wat betekent dit allemaal voor jou als medewerker? Wat verwachten we van je en wat levert het je op?’

Generatieverschillen

Uit het onderzoek bleek verder dat er grote generatieverschillen leven binnen organisaties: ‘Het vertrouwen van ouderen kun je terugwinnen in arbeidsvoorwaardelijke elementen, je hoeft dan niet meteen te denken aan extra salaris, maar meer aan extra zekerheid. Jongeren maakt dat allemaal niets uit, zij willen vooral carrièreperspectieven hebben. Er wordt weleens gezegd dat de huidige jongeren geldwolven zijn, maar uit dit onderzoek blijkt dat ze vooral ontwikkeling willen.’

Hoe realistisch is het om die twee groepen allebei te bedienen? ‘Dat is heel erg moeilijk, maar wel noodzakelijk. Veel organisaties zijn bezig met het standaardiseren van processen, maar volgens mij is het wel belangrijk om de flexibiliteit te behouden om verschillende doelgroepen aandacht te blijven geven. In je HR-beleid zul je dus moeten differentiëren om zowel jongeren als ouderen aan te kunnen spreken. Kijk bijvoorbeeld eens naar de traineeships die veel bedrijven tegenwoordig aanbieden. Dat is verworden tot een mager leerprojectje in plaats van een uitgestippelde route om mensen ècht iets te leren. Voor veel jongeren is dat een bittere teleurstelling: zij zijn met veel bombarie binnengehaald, maar de ontwikkelingskansen blijken vervolgens behoorlijk tegen te vallen.’

Cijfers

Nog een paar cijfers uit het onderzoek:
De helft van jongere medewerkers vindt carrièreontwikkeling het belangrijkst terwijl maar 1 procent van de 50-plussers dat vindt. Bijna 40 procent van de oudere medewerkers hecht vooral aan secundaire arbeidsvoorwaarden, tegen 2 procent van de 20 tot 30-jarigen.

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Wilga Janssen op

    Het onderzoek laat dus vooral zien dat wij mensen steeds in interactie met onze omgeving leven en dat die omgeving ons sterk beinvloed in wat we – op dit moment – belangrijk vinden. We wat onderzoeken over binden en boeien door de tijd heen naast elkaar legt, ziet de bewegingen in B&B de tijdsgeest volgen.

    Toevallig hadden gisteren een workshop met jong professionals over de vraag ‘wat wil ik’. En de verschillen tussen hen zijn – grofweg – net zo groot als de verschillen tussen de generaties. Er zit dus maar 1 ding op: ‘met elk individu in gesprek blijven en op maat (binnen wat kan) blijven afstemmen over ‘halen en brengen’.

    Met groet, Wilga Janssen, ervarentalenten.nl