Groei bedrijven geremd door ontevreden werknemer

2

Het gros van de bedrijven wil in 2011 de groeiplannen voortzetten die eerder in de ijskast zijn gezet. De groei wordt echter geremd door medewerkers die ontevreden zijn en kijken of een concurrerende werkgever meer te bieden heeft.

Dat zegt Lynn Coutigny van Right Management.

Volgens Coutigny zijn mensen ontevreden geraakt tijdens de crisis: ‘Bedrijven hebben toen maatregelen genomen die op veel terreinen ongunstig uitpakten voor medewerkers. Die hebben meer werk met minder middelen moeten doen. Voor een deel hebben werknemers daar wel begrip voor, maar als de economie weer aantrekt zie je dat veel mensen uit ontevredenheid toch om zich heen gaan kijken. Uit onze internetpoll (onder 1413 mensen) blijkt dat 74 procent van de werknemers nieuwe baanaanbiedingen verkent nu de economie herstelt.’

Perspectief bieden

Het is van het grootste belang om mensen weer perspectief te bieden wanneer de economie aantrekt: ‘Vertel hoe de toekomst van het bedrijf eruit ziet en wat de strategie is. Maak daarbij natuurlijk ook de link met de individuele carrières van mensen. Als je teveel bezig bent met de day to day-beslommeringen, heb je de kans om mensen te verliezen.’

Geremde groei

Bedrijven die naar groei streven, maar medewerkers hebben die een andere baan zoeken, maken weinig kans om hun groeidoelstellingen te realiseren. Coutigny: ‘Bedrijven moeten beseffen dat er meer kapers op de kust zijn die interesse hebben in hun talentvolle medewerkers. 56 procent van de werknemers met een managementfunctie of hoger is al benaderd door een concurrent om baankansen te bespreken. Nog niet al die mensen gaan meteen weg. Maar wanneer je benaderd wordt, ga je wel de balans opmaken en kijken wat er nog meer is. Wat je bijvoorbeeld ook ziet is dat de connecties op LinkedIn momenteel exponentieel toenemen.’
Op twee manieren remmen ontevreden mensen de groei van een bedrijf af: ‘In de eerste plaats willen ongemotiveerde mensen niet dat stapje extra maken om excellent te presteren. En in de tweede plaats laten vertrekkende mensen een leemte achter die niet zomaar is ingevuld.’

Relatie verbeteren

Volgens Coutigny begint de investering bij de ontwikkeling van het zittende personeel. Met loopbaanontwikkelinginitiatieven geven bedrijven een krachtig signaal af naar hun medewerkers. Ze laten zien dat ze hun personeel waarderen voor hun inzet tijdens te crisis en nu weer bereid zijn om in ze te investeren. Bovendien kunnen managers de relatie met hun medewerkers verbeteren door gewoon in gesprek te gaan over de twijfels en loopbaanwensen van de medewerkers. ‘Om de prille groeiplannen van bedrijven niet in de war te brengen, moet het vertrouwen van de medewerker worden hersteld.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Guido Heezen op

    Leuk artikel dat ik volledig onderschrijf. Dit fenomeen – wat we tijdens de crisis ook wel schijnloyaliteit noemden – zien we nu optreden in de beroepsgroepen waar schaarste heerst. Medewerkers durven zich weer te bewegen en zoeken het ‘groenere gras’ op, gevoed door bureaus op het gebied van arbeidsbemiddeling.

    Bij organisaties die dit niet zo goed in de gaten hadden, is een tijdje wat minder aandacht besteedt aan de behoeften van medewerkers. Deze organisaties hebben nu meer moeite om hun mensen vast te houden vanwege gebrek aan vertrouwen.

    Organisaties die hun medewerkers hebben betrokken bij de ontwikkelingen binnen hun organisatie (sociale innovatie) komen als winnaar uit de strijd. Het is daarbij niet alleen belangrijk om de medewerkers alleen maar tevreden te houden, het is juist het betrekken van de medewerkers, wat hierbij het verschil maakt. Guido Heezen – Effectory

  2. Richard Koopman op

    Werkgevers willen graag flexibiliteit. Bovengenoemd thema is de andere zijde van dezelfde munt.