Een derde werktijd is leertijd

5

Werknemers besteden gemiddeld 31 procent van hun betaalde werktijd aan activiteiten waar ze iets van opsteken.

Nieuwe vaardigheden die werknemers aanleren, doen ze voor 94 procent tijdens hun werk op en maar voor 6 procent tijdens cursussen en trainingen. Ondernemingen en instellingen besteden desondanks veel te weinig geld aan het investeren in ‘learning by doing’.

Dat heeft Andries de Grip, hoogleraar scholing en arbeidsmarkt aan de Universiteit Maastricht, gezegd op een bijeenkomst van het Netwerk Sociale Innovatie (NSI). In het NSI zitten vertegenwoordigers van bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en wetenschappers.

De Grip noemt het ,,een slechte zaak” dat er weinig geld beschikbaar is voor leren op de werkvloer. ,,In de huidige kenniseconomie is menselijk kapitaal cruciaal voor het concurrentievermogen van het bedrijfsleven en voor de slagkracht van de publieke sector.” Nu uit cijfers blijkt dat werknemers niet zoveel voordeel hebben van vaak dure cursussen en trainingen, kan dat geld beter anders worden ingezet.

Bedrijven zouden plekken kunnen inrichten, waar mensen informeel met elkaar van gedachten kunnen wisselen. Werkgevers mogen van werknemers eisen dat zij zich nieuwe vaardigheden eigen maken, maar moeten dat ook van managers vragen. Zo moet die laatste groep zelf ook leren het eigen team voldoende ruimte te geven om het werk te verrichten. Ook moeten managers uitdagende taken aanbieden.

De Grip waarschuwt organisaties voor de heersende cultuur dat er vooral in jonge werknemers wordt geïnvesteerd. Oudere werknemers weten sinds kort dat zij langer moeten doorwerken en kunnen nog veel bijdragen. Bovendien zijn zij door hun ervaring misschien wel beter in staat om doelgerichte informatie op te nemen, aldus het NSI.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

5 reacties

  1. Paul Brouwers op

    De conclusie van dit onderzoek is dus dat scholingsbudgetten heel anders ingezet zouden moeten worden. Ik hoop van Andries en het NSI nog eens te horen welke ideeen daarover zijn.

  2. Hans van Gool op

    Aannemend dat Andries die 31% goed heeft uitgezocht: ik denk dat dit weer zo’n artikel is van een redacteur die niet begrijpt dat de definitie van leren hierbij essentieel is. Het kan niet anders dan zijn dan een heel ruime definitie. Want het wordt lastig voor mensen die voor 60% declarabel moeten zijn. Die drinken geen koffie meer en gaan nauwlijks op vakentie. Maar als een vraag aan een collega al wordt gerekend tot leren, dan haal je de 31% wel. En om dan op basis van dit cijfer te stellen dat er meer scholingsbudget moet komen: dan heb je een opdrachtgever die blij is met deze uitkomst. Maar wetenschappelijk verantwoord? Ik denk dat we eerst het onderzoeksverslag moeten lezen. En ik verwacht dat we dan niet tot dezelfde conclusie komen.

  3. Mich?le Busselaar op

    Het artikel geeft een aantal waarschuwingen, maar geen oplossingen. Hoe verander je de cultuur in organisaties om zich bij het ontwikkelen van de werknemers bijvoorbeeld ook op de ‘oudere’ werknemer te richten?

  4. Jochum Reuter op

    “Nu uit cijfers blijkt dat werknemers niet zoveel voordeel hebben van vaak dure cursussen en trainingen, kan dat geld beter anders worden ingezet.”

    Nee, dat denk ik dus niet. Je kunt er beter voor zorgen dat je de juiste opleiding geeft en achteraf meet wat het effect van die opleiding is geweest. Zowel voor de medewerker ?ls voor de organisatie. En laat ik daar nou net een heel mooi passend programma voor hebben! inzetbaar in vrijwel elk bedrijf dat kwaliteit wil borgen en zeker wil weten dat opleidingen ook het gewenste resultaat bieden.

    En als het daadwerkelijk zo is, afgaande op het artikel maar rekening houdend met het commentaar van Hans van Gool, dat een medewerker tenminste zo’n 80 uur per jaar besteed aan opleidingen, weet ik je nog wel te vertellen hoe je van de fiscus daar een fiks bedrag op kunt terugkrijgen.

    mail me voor meer informatie: j.j.reuter@upcmail.nl

  5. Frank Petit op

    Dat ‘slechts’ 6% via training en cursussen wordt geleerd wist ik niet. Dat we gigantisch veel mogelijkheden op de werkvloer hebben wist ik wel. Het HRM-beleid kan daar meer op worden toegesneden. Zo kun je interne vacatures invullen met medewerkers die in de betreffende functie het meest kunnen leren (natuurlijk alleen als ze over de basisbagage beschikken). Dat vraagt om eenandere manier van denken en handelen.