Durf nodig om dingen te veranderen

0

Bedrijven moeten innoveren om voorop te blijven lopen, anders is hun hetzelfde lot beschoren als bijvoorbeeld fotorolletjesfabrikant Kodak. De best presterende bedrijven steken op zeven verschillende manieren hun nek uit ten opzichte van andere organisaties. Zo zorgen ze voor meer bevlogenheid en innovatief vermogen. En daar is durf voor nodig, zegt Guido Heezen van Effectory.

Wil je als organisatie met de tijd mee, in plaats van dat je wordt ingehaald door concurrenten, dan is het belangrijk om dingen anders te gaan doen dan hoe je ze altijd deed. Bange mensen kun je daarbij niet gebruiken, want die steken hun nek niet uit. Dat lijkt te suggereren dat het vooral om individu-kenmerken gaat, maar dat is niet waar, zegt Guido Heezen. Op organisatieniveau kun je verschillende dingen doen die om durf vragen, om verandering mogelijk te maken. Dat zijn trouwens ook de punten waarop de beste werkgevers verschillen van andere organisaties.

Directie onder de mensen
Ten eerste is het belangrijk dat er een inspirerende directie is die zich echt onder de mensen begeeft, zegt Heezen. ‘ Er wordt door sommigen wel eens het tegendeel beweerd, maar de directie is enorm belangrijk als richtinggever. Bij de beste werkgevers vertelt de directie continu het verhaal waar de organisatie heen gaat. Tegelijk moet de directie zich onder de mensen begeven. Daar is durf voor nodig, omdat veel directieleden dan denken dat anderen het idee hebben dat ze blijkbaar tijd over hebben. Ze willen liever belangrijkere dingen doen, en daar hoort rondlopen in hun ogen niet bij.’

Richting bijstellen
Waar ook durf voor nodig is, aldus Heezen, is om de richting van de organisatie zo bij te stellen dat iedereen er warm voor loopt. ‘ Als directies me vragen om advies, kom ik vaak een kwartiertje eerder om de sfeer te proeven. In de boardroom wordt dan praktisch altijd gesproken over geld. Dát is het belangrijkst en dat stralen ze in alles uit. Maar medewerkers interesseert het helemaal niks als de omzet stijgt van 110 naar 120 miljoen euro. Zij willen andere doelen hebben, de laatste jaren heeft dat steeds meer met de maatschappelijke functie van de organisatie te maken. Heb het lef om de koers zó te wijzigen dat je álle stakeholders bedient en je niet richt op alleen de shareholders.’

Breek de bureaucratie af
Organisaties moeten steeds vaker voldoen aan boekenkasten vol regels van de overheid. Daar komt dan ook nog een heftige afrekencultuur bij die deels ook via social media plaatsvindt. ‘ Wanneer nuttige regelgeving betutteling wordt, zeg dan eens: stop!’ , adviseert Heezen. ‘ Nee overheid, ik houd me niet langer aan de regels die je oplegt, omdat het innovatie tegenhoudt.’

Waardeer specialisten
Alles draait om specialisten op de werkvloer, vindt Heezen, want zíj doen het daadwerkelijke werk waarmee geld verdiend wordt. ‘ En geef die specialisten dan ook de waardering die daar bij past. De route naar meer (geldelijke) waardering zou niet moeten zijn van specialist naar manager, maar van specialist naar superspecialist. Het zou normaal moeten zijn dat een specialist meer kan verdienen dan zijn manager omdat die eenvoudigweg meer waarde toevoegt. Dat vraagt om lef omdat je je hele waarderingssysteem omver moet gooien, waarbij je dus ook aan bestaande belangen komt.’

Minder management
Als er gesneden moet worden in personeelskosten is het makkelijker om 300 man in de fabriek te ontslaan, dan de drie collega’ s in de boardroom. En toch is dat nodig, zegt Heezen.  ‘ Iedereen weet tegenwoordig wel dat veel en dikke managementlagen zelden goede ingrediënten zijn voor een flexibele en innovatieve organisatie.’

Vraag medewerkers om hulp
Durf aan medewerkers te vragen wat er allemaal beter kan in de organisatie, raadt Heezen aan. ‘ Nu worden medewerkers vaak incompetent geacht dat te vertellen. Daarom worden dure consultants ingehuurd, die hetzelfde gaan vragen aan die medewerkers en de informatie in een mooi rapportje gieten.’ Zijn tip: ‘ Begin met kleine onderwerpen waarover je een mening vraagt, begin niet meteen met de meerjarenstrategie. En houd het laagdrempelig: mensen mogen langskomen als ze willen, verplicht niets.’

Deel informatie
Maak alle relevante bedrijfsinformatie toegankelijk voor je medewerkers, is Heezens advies. Nu zijn omzet- en winstcijfers bijvoorbeeld vaak nog geheim. ‘ Directies zijn bang dat informatie op straat komt te liggen, maar persoonlijk vind ik dat nadeel niet opwegen tegen de voordelen. Als je wilt dat medewerkers ondernemend worden en écht bedrijfje gaan spelen, moet je ze ook voorzien van de juiste informatie daartoe. Dat vraagt om durf, maar het levert je veel op.’

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.