‘Cadeautje voor gemotiveerde verpleegkundige’

4

Geef verpleegkundigen ‘care-miles’ als ze goede ideeën aandragen voor problemen op de werkvloer.

Dat is één van de aanbevelingen van de Nationale DenkTank, een organisatie van twintig getalenteerde studenten. De denktank is een initiatief van bedrijven en universiteiten. Bedoeling is dat de jonge mensen ‘out of the box’-oplossingen (originele oplossingen) bedenken voor maatschappelijke problemen. Elk jaar worden nieuwe deelnemers geselecteerd. De groep van 2011 presenteert maandag in Den Haag haar eindvoorstellen.

Volgens de Nationale DenkTank is 30 procent van het personeel in de zorg ontevreden over de organisatie van het werk: Slechte afspraken over de taakverdeling zorgen bijvoorbeeld voor tijdverspilling, zegt een woordvoerder. En dat in een sector waar een groot tekort aan personeel is, en een hoge werkdruk bestaat.

Volgens de DenkTank weten mensen van de werkvloer vaak zelf heel goed hoe ze de tevredenheid van patiënten zouden kunnen verbeteren, de kwaliteit van zorg, en/of de samenwerking tussen collega’s. ,,Via die care-miles worden ze aangemoedigd om die ideeën te spuien” aldus de woordvoerder. ,,Er zit een wedstrijdelement in. Met de care-miles kunnen ze iets winnen”.

Het idee is toegepast bij een instelling voor thuiszorg, en de resultaten waren zeer positief, zegt de DenkTank.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. Originele suggestie. Maar op een bepaalde manier een beetje zuur dat medewerkers blijkbaar een extra beloning moeten krijgen om mee te denken. Je zou hopen dat zoiets spontaan gebeurt. En volgens mij gebeurt het bij veel organisaties ook spontaan. En als je al een beloning geeft voor simpel goed gedrag, is dat niet een hellend vlak? What’s next?

  2. gaat het over tevredenheid van cli?nten of om organisatie van het werk en medewerkers?
    Problemen op de werkvloer spelen zich vaak niet af bij de cli?nt of zijn omgeving.
    Dat een cli?nt wel eens wat meekrijgt van werkproblemen is onvermijdelijk.
    Een groot probleem is meestal; tijd,veel verschillende zorgverleners over de vloer,iedereen werkt op zijn eigen mannier,problemen die opgelost moet worden moet ruimte voor gemaakt worden, die is vaak op geheven want in de zorg gaat men steeds individueel werken . de zorgverlener heeft niet meer een organisatie achter zich staan, die de zorg verlener ondersteund, het is koud werk geworden, besturen op afstand dat werkt niet, het blijft mensenwerk (ziek, oud, Handicap)problemen met zorgvragers worden vaak opgelost want daar heb je je opleiding voor gehad, dus extra bonussen moeten we vanaf, geef de mensen in de zorg maar een goed salaris dat werkt motiverend.

  3. Een denktank met getalenteerde jonge mensen, ?? op afstand problemen oplossen. Dan moet je de problemen ook eerst gaan inventariseren en dan nog een oplossing bedenken die iedereen past. Het lijkt een zorgplan die steeds ge?valueerd moet worden.voor elk probleem een ander oplossing, en veel problemen lossen vanzelf ook wel op. nee niet mijn ding ik los problemen zelf graag op. groet de trouble shooter.

  4. Volgens mij oude wijn in nieuw glazen. De ouderwetse idee?nbus met een financi?le vergoeding voor een goed idee of x % van de besparing.

    Maar ook oude wijn smaakt meestal prima, dus nog steeds een goed idee.