‘Bedrijven gaan moeite doen om personeel te behouden’

4

Organisaties zetten in 2012 niet meer in op recruitment. In plaats daarvan zullen bedrijven strategieën doorvoeren waarmee medewerkers worden behouden, bijvoorbeeld het bieden van betere opleidings- en groeimogelijkheden.

 

Dat verwacht Anita Lettink, algemeen directeur van NorthgateArinso Nederland. Lettink kijkt daarbij naar de belangrijkste HR-trends voor 2012.

Personeel behouden

Bedrijven gaan moeite doen om personeel te behouden, omdat er straks weer een krappe arbeidsmarkt aankomt, zegt Lettink: ‘ Het is dus pure noodzaak om goed voor je mensen te zijn. Wanneer mensen bij je blijven uit angst om weg te gaan, is dat geen goede binder voor de lange termijn.’

Uiteindelijk wil je een employer-of-choice zijn: een werkgever waar mensen graag voor kiezen ten koste van concurrenten. ‘ Momenteel komt er een generatie op de arbeidsmarkt die echt heel andere wensen heeft ten aanzien van werkgevers. Mensen willen zingeving, ontplooiing en MVO. Pas je aan, of verlies de strijd. Wanneer je dat niet nú regelt, ben je straks te laat. Wanneer je pas begint wanneer de markt weer aantrekt, ben je niet geloofwaardig meer.’

Sterke groei internationale salarisadministratie

De westerse economieën hebben het lastig, terwijl de opkomende landen  (bijvoorbeeld Brazilië, Turkije en Indonesië) het beter doen. Met hun sterke zakelijke markten en hun brede aanbod aan gekwalificeerde mensen trekken zij buitenlandse investeringen aan. ‘ Voor HR heeft dit tot gevolg dat een toenemend aantal multinationals kantoren wil openen in opkomende markten. Daar hoort bij dat ze hun personeelsactiviteiten onderbrengen in één gestandaardiseerd salarisadminstratie- en HR-systeem. Zonder een centraal, mondiaal systeem kost het volgen van verschillende lokale eisen en wet- en regelgeving veel moeite en tijd. De afgelopen drie jaar hebben de verschillende internationale salarisadministratie-modellen een grote volwassenheid bereikt.’

Self service HR verdwijnt

‘ Self service’ als concept zal verdwijnen, zegt Anita Lettink, simpelweg omdat alle reguliere HR-transacties op deze manier zullen worden uitgevoerd. ‘ Vergelijk het met het gebruik van een pinautomaat. We doen dit allang zonder het nog als self service te betitelen.’

De overstap naar self service zal nog wel de nodige uitdagingen met zich meebrengen voor HR-managers. ‘ Het zal ertoe leiden dat medewerkers en managers op elk moment toegang tot HR-informatie wensen, zowel thuis als op kantoor. Deze vervaging van de grenzen tussen persoonlijke en professionele toegang tot apparatuur zal aanzienlijke uitdagingen geven op het gebied van uniforme toegang en beveiliging. Daarom is de belangrijkste vraag voor HR in 2012 hoe mobiele diensten toegestaan kunnen worden in de organisatie zonder afbreuk te doen aan uniforme toegang en beveiliging.’

Opkomst van de HR-specialist

De opkomst van ‘ self service’ vermindert de behoefte aan generalisten in de branche. Dit betekent dat 2012 het begin markeert van de verdwijning van deze tussenpersoon in HR. ‘ Pure HR-transacties zullen in toenemende mate geautomatiseerd worden. Self service maakt het gemakkelijker om HR-beleid via technologie door te voeren en als bedrijven in staat zijn dit te doen op zowel lokaal als internationaal niveau, zullen minder business partners nodig zijn om uitzonderingsgevallen af te handelen.’

Desalniettemin zijn het geen sombere vooruitzichten voor de HR-sector, zegt Lettink: ‘ HR-specialisten die echt deskundig zijn op het gebied van talentmanagement, leiderschapsontwikkeling en analytics zullen hun positie kunnen uitbouwen en hun grote waarde voor de bedrijfsactiviteiten kunnen aantonen. In onze toekomstvisie verwerkt een servicecenter dan ook de HR-transacties, terwijl een HR-expertgroep lijnmanagers kan ondersteunen wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld met vakbond-onderhandelingen, werving, leiderschapstrainingen en data-analyse en verwerking.’

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. Avatar
    FEBE Support op

    2012 wordt het jaar van team optimalisatie en productievere werknemers.

    Dat vraag wel om goede samenwerking en werkomgeving in gemengde teams. Dit vraagt van managers en medewekers om eigen vooroordelen te herkennen en kritisch te bekijken. Dit betekent dat je niet zelf de afweging maakt of je vijftigjarige collega wel of geen promotie wilt maken, maar dat je dat aan hem vraagt. Of dat je er niet bij voorbaat van uitgaat dat jonge mensen geen diepgang hebben en managers geen gevoel. Leren omgaan met diversiteit in teams is gelukkig te leren en dat is ons motto voor 2012:

    Organisaties leren de kracht van diversiteit te benutten voor meer rendement.

  2. Avatar

    Spiegel je niet aan Turkije. Ik heb kennissen in Istanboel wonen en die zeggen dat de werkelijkheid duidelijk verschilt van de berichtgeving deze kant op. De economie draait ook daar niet goed! Ze kennen ook massa-ontslagen!

    En… goed om voor de oudjes (met respect) goed te zijn! Zij twitteren en internetten niet op kosten de baas. Zij weten wat werken is in bijv. ploegendiensten. De jongeren protesteren nu al tegen onregelmatigheid. De 50-plusser kent niet anders en ZIJ hebben Nederland groot gemaakt! Wrang dat ze nu het meest gekort worden!

  3. Avatar
    mark bassie op

    Er wordt in veel organisaties toch ook gereorganiseerd en mensen ontslagen. Flexibilisering met eigen mensen aangevuld met externen zie ik ook volop gebeuren, waarbij HR meer met Inkoop gaat samenwerken.

Reageer