Bedrijven blocken Facebook

6

Bijna een kwart van de Amerikaanse bedrijven verhindert dat medewerkers op Facebook kunnen kijken. Ook andere websites mogen tijdens werktijd niet worden bezocht.

Dat blijkt uit onderzoek van OpenDNS.

Charles Huijskens, auteur van het boek ‘Code sociale media: richtlijnen voor zakelijk gebruik’, is wel verbaasd door de uitkomsten: ‘Het lijkt in sommige statistieken wel alsof werkgevers Facebook en andere sociale mediasites in hetzelfde rijtje rangschikken als pornografie. Terwijl het dat natuurlijk niet is.’

Volgens Huijskens zitten we in een overgangsfase: ‘Ik denk dat veel mensen nog moeten wennen aan het fenomeen sociale media. In bedrijven zie je dat vooral het hoger en middenmanagement bezet wordt door ouderen, en dat op de werkvloer jongeren rondlopen. Volgens mij is het een generatiekloof. Ouderen weten niet wat sociale media zijn, wat jongeren daar uitvoeren, hoeveel tijd ze eraan besteden, et cetera. Het is pure onbekendheid, waardoor ze het verbieden. Ze beseffen bijvoorbeeld ook niet dat al die jongeren mobiele telefoons hebben waarop hetzelfde kan.’

Kadhaffi en Moebarak

Dictators in het Midden-Oosten proberen tijdens de recente revoluties massaal het internet op slot te gooien. ‘En werkgevers zouden zich moeten realiseren dat ze iets vergelijkbaars doen door zelf ook websites te verbieden. Net als in die landen, is het in je eigen bedrijf een achterhoedegevecht. Je verliest het onherroepelijk.’

Maar werkgevers die sociale media verbieden, verliezen ook nog iets anders: ‘De strijd om de jonge sollicitant. Als je aantrekkelijk wilt zijn voor werknemers, dan maakt een ouderwets mediabeleid een heel slechte indruk. Jongeren worden afgeschrikt door restrictief beleid. Ze zeggen: we leven in de 21ste eeuw, maar het management is nog 20ste eeuws.’

Wat te doen?

Volgens Huijskens is het belangrijk voor werkgevers om eens om de tafel te gaan zitten met hun medewerkers en goede afspraken te maken. ‘En daarnaast zouden leidinggevenden eens moeten gaan inzien dat sociale media ook kansen bieden. In de krant verschijnen berichten over een Drentse korpschef die domme dingen deed op Twitter, en andere dingen die misgaan. Maar veel bedrijven weten sociale media ook op een positieve manier te gebruiken om aan hun merk te werken.’

Geblockte websites

De websites waarvan werkgevers niet willen dat medewerkers ze bezoeken:

  1. Facebook.com  – 23%
  2. MySpace.com  – 13%
  3. YouTube.com  – 11.9%
  4. Ad.Doubleclick.net  – 5.7%
  5. Twitter.com  – 4.2%
  6. Hotmail.com  – 2.1%
  7. Orkut.com  – 2.1%
  8. Ad.Yieldmanager.com  – 1.8%
  9. Meebo.com  – 1.6%
  10. eBay.com  – 1.6%

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

6 reacties

  1. Clich?, maar de basis voor iedere relatie is ‘vertrouwen’, en dit geldt dus ook voor de relatie tussen werkgever en werknemer. Door zaken zoals Facebook en Twitter te verbieden ondermijn je dit in feite. Het lijkt me subtieler om uit te dragen dat je dit soort zaken juist niet dichtzet omdat je medewerkers vertrouwd hierin hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.

  2. Helaas blijkt op de werkvloer dat de sociale media vooral veel afleidt. Telefoons die continu geluidjes maken omdat er weer een tweet, sms of mailtje is binnengekomen en hyves dat continu op achtergrond openstaan doet de concentratie niet veel goed.

  3. Je hebt tijdens je werk ook niets op Facebook te zoeken. Dit is echt een vriendensite met leuke berichtjes. Je gaat tijdens je werk ook geen prive telefoongesprekken voeren, dat valt in dezelfde categorie. En bedrijven kunnen deze media wel gebruiken om bijvoorbeeld te werven, dan kun je thuis alles rustig bekijken! Een netwerksite als Linkedin is een ander verhaal. LI heeft een zakelijke doelgroep.

  4. Jan Jacob de Groot op

    Volgens ander onderzoek blijkt zelfs 50% van de werkgevers websites te blokkeren. Huijskens heeft helemaal gelijk als hij zegt dat leidinggevenden en medewerkers met elkaar in gesprek moeten. Verbieden is het bestrijden van nieuwe fenomenen met oude instrumenten en bovendien een gemiste kans. Helaas is het voor veel leidinggevenden best lastig om dat gesprek aan te gaan. Discussies over thuis werken rook pauzes, sturen op output, motivatie…..zijn vaak lastig in de hand te houden en leiden dan vaak tot een eenzijdige afspraak die niets doet aan bewuistwording. Wij faciliteren die dialoog? zoek eens op WEBRECREATIE op youtube

  5. ik plaats vaak vacatures op twitter en facebook en dit werkt perfect en is gratis!

  6. De sites verbieden is niet echt handig, inderdaad omdat het afschrikt maar je ziet daarmee ook niet in dat de sites soms zakelijk best bij kunnen dragen aan bijv. werving en netwerken.
    Over het verbieden en daardoor geen vertrouwen hebben, sja die link kun je leggen maar valt in dezelfde categorie als de tijdklok.
    Er zijn mensen die met een bepaalde mate van vrijheid om kunnen gaan en zich beseffen dat je natuurlijk je uren moet maken waarvoor je onder contract staat en die uren ook zakelijk besteed. Echter blijkt in de praktijk dat met name de jongere generatie of zoals hier zo mooi verwoord de generatie uit de 21ste eeuw niet met deze vrijheid overweg kunnen. Zij zijn de generatie die de zaken niet meer gescheiden houden. Zij zijn opgegroeid in de tijd van de mobielecommunicatie en het altijd bereikbaar zijn waardoor alles altijd door elkaar heen loopt. Hierdoor missen zij wat normen en waarden en hebben geen benul meer van een aantal ongeschreven regeltjes:
    1) wanneer je op visite zit of zelf visite hebt, ga je niet met anderen zitten sms?en/mailen
    2) wanneer je gebeld wordt als je visite hebt of op visite bent (omdat je vergeten bent je telefoon uit te zetten), dan neem je je telefoon aan, en geeft aan dat het wat ongelegen komt en vraagt of je later terug kunt bellen
    3) Wanneer je aan tafel zit te eten met mensen en je telefoon gaat, neem je niet op.
    4) Wanneer je in een restaurant zit en je telefoon gaat, neem je niet op (tenzij je een belangrijk gesprek verwacht. Excuseer je dan, en loop even van tafel om het gesprek ergens anders te voeren.)

    Deze lijst gaat zo nog even door en hier hoort ook in thuis dat je op je werk niet met je partner, moeder, vrinden enz. gaat zitten, bellen, sms?en chatten, mailen, hyven, facebooken enz.

    Wat tot de priv?zaken en werkzaken behoort loopt vooral op het werk door elkaar heen en is men op het werk te veel bezig met priv?zaken. Dat dit ook de andere kant op werkt, blijkt vaak minder waar en dit komt omdat een grote groep een functie heeft die geen mogelijkheid biedt tot thuiswerken.
    Verbieden van de sites vind ik geen goed plan, omdat je in de pauze best eens naar dit soort sites mag surfen en je hier als werkgever best de gelegenheid toe kan bieden.
    Er moet binnen een bedrijf all??n heel duidelijk gemaakt worden dat men geacht wordt de priv?zaken ook zo veel als mogelijk in de priv?tijd te regelen en dat je je tijdens je werktijden (contracturen) vooral bezig houdt met je werk.