Ambachten hebben moeite met vinden van personeel

0

Werkgevers in ambachtssectoren vinden het moeilijk om voldoende personeel te vinden. Met name jongeren kiezen liever voor een ander beroep.

Dat blijkt uit cijfers van het Hoofdbedrijfschap Ambachten.

Volgens het bedrijfschap werken 900.000 personen in de Nederlandse ambachtseconomie. Tezamen genereren ze € 127 miljard omzet (8 procent van de totale omzet van het Nederlandse bedrijfsleven).
Ook voerde men een imago-onderzoek uit. De helft van de ondervraagden zegt een ambachtelijk beroep te overwegen als zij op zoek (zouden) zijn naar een andere baan. Onder jongeren is dat nog minder: slechts 38% van de jongeren zou een ambachtelijk beroep overwegen. De ambachtseconomie kampt dan ook met een achterblijvende instroom van jonge mensen.

Volgens Hans Nelson, algemeen secretaris van het HBA, heeft dat te maken met het slechte imago van de sector: ‘Moeite met het vinden van personeel is iets dat je nu overal ziet, maar voor ons is het extra nijpend vanwege een slecht imago. Jongeren associëren ambachten met iets uit het verleden. Een ambacht als webdesigner gaat nog wel, maar de populariteit van slagers, glas-in-lood-makers of uurwerkherstellers is niet hoog. Daarbij komt dat we nu al te maken hebben met een vergrijsde branche, zodat het probleem extra snel op ons afkomt.’

Jongeren

Verschillende sectoren geven extra voorlichting aan jongeren, waarom de ambachten niet? ‘Dat doen we wel, maar als we op een beurs staan, dan is het voor ons regelmatig erg moeilijk om te kunnen concurreren. Je doet je uiterste best op een vlammend betoog, maar als Defensie er staat, lopen al die jongeren naar de meegebrachte F16 hoor. Weg ben je met je goede verhaal.’
Wat is dan wel een goede oplossing? ‘We nemen klassen bijvoorbeeld mee naar plekken waar ambachten uitgevoerd worden. Ambachten worden pas leuk als je ze ziet. Het aanschouwen werkt echt! Als je het ziet, begrijp je waar het over gaat. Wat je allemaal kan met keramiek of met bijvoorbeeld brillen, leer je pas door het te zien.’

Nieuwe test op basisschool

Daarnaast vindt men dat er op de basisschool een nieuwe toets moet worden ingevoerd. De CITO-toets van het basisonderwijs is vooral gericht op cognitieve ontwikkelingen en kennis. Slechte scores van deze toets leveren in de regel teleurgestelde ouders en het advies ‘dan maar iets met de handen te gaan doen’ op. Wilma Gillis–Burleson, lid van het Platform Ambachtseconomie: ‘Praktische vaardigheden moeten in het basisonderwijs meer worden gestimuleerd en vooral meer gewaardeerd worden. Een Doe-Toets, die naast de CITO toets praktische vaardigheden toetst, meet doe-intelligentie en zou kinderen, ouders en docenten het besef moeten bijbrengen dat er absoluut niets mis is met een keuze voor een doerichting in het vervolgonderwijs.’
De Doe Toets zou structureel aangeleerde vaardigheden moeten toetsen zoals technische-, digitale- en audiovisuele vaardigheden en creativiteit, ondernemerschap, bouwkunst en ambachtelijke technieken.

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.