35 HR-tips van Elon Musk

0

Sommigen dromen van de toekomst, anderen proberen hem vandaag al vorm te geven. Elon Musk is er daar een van. Eerst richtte hij PayPal op. Met het geld dat hij daarmee verdiende, ontwikkelde hij de Tesla (elektrische auto) en begon hij SpaceX (waarmee hij mensen op planeet Mars hoopt te zetten).

Daarmee wordt hij door sommigen ook wel de nieuwe Steve Jobs genoemd. Ook hij was namelijk in staat om de regels van het spel geheel om te gooien. Musk wordt ook weleens omschreven als een “thrillionaire”, iemand die zijn geld gebruikt om science-fictiondromen om te zetten in werkelijkheid. Hieronder vind je 35 van zijn inzichten, die allemaal leiden naar succes, waarvan er een flink aantal te maken hebben met hoe je organiseert of hoe je met personeel omgaat.

  1. Het probleem met veel grote bedrijven is dat het proces een substituut wordt voor zelf nadenken. Je wordt aangemoedigd om je te gedragen als een radertje in de machine. Het voordeel is dat je hiermee mensen kunt aannemen die niet zo goed zijn, maar het is niet creatief.
  2. Falen is een optie. Als er geen dingen misgaan, ben je niet genoeg aan het innoveren.
  3. Een bedrijf is net zo goed als de kwaliteit van de mensen die er werken, en hoe enthousiast ze zijn over het product. Ik wil gave mensen om me heen hebben, ik ben alleen maar het boegbeeld in de media.
  4. De weg naar de CEO moet niet eerst langs de CFO of langs de marketingafdeling leiden. De weg mag wel langs de design- of de technische afdeling leiden.
  5. Sommige mensen houden niet van verandering. Toch zullen ze die moeten omarmen, als het alternatief desastreus is.
  6. Het beste advies wat ik kan geven is: zoek constant naar manieren om het beter te doen, en naar manieren om jezelf te bevragen.
  7. Mensen moeten nastreven wat ze gepassioneerd maakt. Dat zal ze gelukkiger maken dan wat dan ook op aarde.
  8. Als je een bedrijf opbouwt, dan is dat als het bakken van een cake. Alle ingrediënten moeten juist zijn.
  9. Als iets belangrijk genoeg is, doe het dan, koste wat kost.
  10. Je mag best op één paard wedden als je ergens voor gaat. Als je maar exact weet wat er met dat paard gebeurt.
  11. Mensen werken beter als ze weten wat het doel is, en waarom. Het is belangrijk dat mensen met plezier naar hun werk komen, en met enthousiasme werken.
  12. Zorg voor continue feedback. Als je dingen continu beter wil maken, zorg er dan voor dat je continu zorgt voor kritische tegengeluiden.
  13. Een merk is niets meer dan een perceptie, en die perceptie zal na verloop van tijd samenvallen met de realiteit. Soms wat vroeger, soms wat later, maar het zal gebeuren. Een merk is alleen maar een collectief beeld van iets.
  14. Goede bedrijven zijn gebouwd op goede producten.
  15. Echt, het enige wat zinvol is om naar te streven, is een grotere collectieve verlichting.
  16. Ik denk dat er veel potentieel is voor bedrijven met een gaaf product, waarbij mensen bereid zijn om er iets meer voor te betalen dan anders. Ik denk dat dat is wat Apple heeft laten zien. Je kunt een veel goedkopere mobiele telefoon of laptop kopen, maar Apple’s product is zo veel beter dan het alternatief, en mensen zijn bereid om die premie gewoon te betalen.
  17. Ik creëer geen bedrijven om bedrijven te creëren, maar om dingen voor elkaar te krijgen.
  18. Als iets belangrijk genoeg is, moet je het proberen. Zelfs als de waarschijnlijke uitkomst een mislukking is.
  19. Stel alleen maar vragen… Als een klein kind aan zijn ouders. En geloof niet wat ze zeggen, maar stel gewoon de volgende waarom-vraag. En bekijk of het een zinnig antwoord is, gegeven alles wat je al weet.
  20. Het is heel belangrijk om de mensen leuk te vinden met wie je werkt. Anders is je leven (en je werk) redelijk armoedig.
  21. Ik ben geïnteresseerd in dingen die de wereld veranderen. Dingen waarvan je denkt: Wow, is dat óók al mogelijk? Hoe kán dat?
  22. Wat maakt innovatie mogelijk? Ik denk dat het echt een kwestie van mentaliteit is. Je moet er gewoon toe beslissen.
  23. Talent is uiterst belangrijk. Het is als een sportteam. Vaak wint het team met de beste individuele speler, maar er is zeker een multiplier voor het team waarbij de spelers goed samenwerken.
  24. Besteed écht aandacht aan negatieve feedback, vooral van vrienden. Bijna niemand doet dat, terwijl het ongelooflijk behulpzaam is.
  25. Werk je kapot! Als je succesvol wilt zijn, dan moet je elke week 80 tot 100 uur werken. Dit verbetert de kans op succes. Want als jij honderd uur per week werkt, en zij maar 40, dan weet je dat jij gedaan krijgt in vier maanden waar zij een jaar aan werken.
  26. De eerste stap is vaststellen dat iets mogelijk is. Dan wordt de kans al een stuk groter dat het ook gaat gebeuren.
  27. Het opstarten van een bedrijf zegt net zoveel over de gedrevenheid van de mensen erachter, als over de kwaliteit van het product zelf.
  28. Mijn grootste fout is denk ik dat ik teveel vertrouw op iemands talent en te weinig kijk naar persoonlijkheid. Ik denk dat het er toe doet of iemand een goed hart heeft.
  29. Volharding is erg belangrijk. Je moet niet opgeven, tenzij je daartoe gedwongen wordt.
  30. Toen Henry Ford goedkope, betrouwbare auto’s maakte, zeiden mensen: ‘Wat is er eigenlijk mis met een paard?’ Hij nam een enorme gok, maar het werkte wel.
  31. Als iemand een baanbrekende innovatie heeft, dan is het zelden een klein ding. In zeer zeldzame gevallen is het een klein ding. Het is meestal een hele hoop kleine dingen die samen neerkomen op een enorme innovatie.
  32. Misleid jezelf niet door te denken dat iets werkt wanneer het niet werkt… anders raak je gefixeerd op een slechte oplossing.
  33. Je moet geen dingen anders doen, alleen maar omdat het anders is. Het moet beter zijn!
  34. Het is een vergissing om enorme aantallen mensen in te huren om een ingewikkelde klus te klaren. Grote aantallen zullen nooit werken als er geen talent bij zit. Liever één iemand die iets weet, dan twee die niks weten. Eerder zal het het proces vertragen.
  35. Ik denk dat gewone mensen kunnen besluiten om buitengewone dingen te doen.

Bron: Inc.com

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer