StellingHR moet meer aandacht besteden aan zichtbaarheid

0

Het is medewerkers niet altijd duidelijk welke rol HR heeft in een organisatie. Daarom zou HR meer moeten werken aan de ‘marketing van HR’, aan de eigen zichtbaarheid binnen de organisatie. XpertHR Actueel legt de stelling voor aan drie ervaren HR-professionals.

De Stelling:
‘HR moet meer aandacht besteden aan haar eigen zichtbaarheid binnen de organisatie.’

‘HR moet zoveel mogelijk ontzorgen.’

Edith van Schie

Edith van Schie is freelance schrijver en HR-adviseur. Arbeidsrecht is haar specialisme. Ze maakt lesmateriaal en examens over arbeidsrecht en adviseert bedrijven erover. Als auteur van XpertHR.nl schrijft zij over juridische zaken:

‘Ik ben met name arbeidsrechtelijk gericht en vind dat je op dat gebied als HR zo onzichtbaar mogelijk moet zijn, dus wat dat betreft ben ik het niet met de stelling eens. HR moet natuurlijk wel snel te vinden zijn voor medewerkers met problemen, maar het beste is om problemen vervolgens zo anoniem mogelijk op te lossen en zoveel mogelijk te ontzorgen. Evaluatierondes kunnen wat dat betreft efficiënt zijn. Op die manier hoef je als lijnmanager alleen maar de gesprekken met de medewerkers te voeren en wordt al het andere door HR afgerond. Ik denk dat je daar je lijnmanagers en medewerkers het meest blij mee maakt.’

Richard Paalman

‘HR is geen vakbond die voor medewerkers opkomt.’

Richard Paalman is HR-directeur met meer dan vijftien jaar ervaring. Tegenwoordig is hij global HR director voor Océ, een bedrijf dat producten en diensten ontwikkelt voor efficiënte en effectieve uitwisseling van informatie:

‘Als HR haar werk doet door middel van goede processen, trainingen en coaching aan medewerkers en leidinggevenden, en zich daarmee onzichtbaar maakt, dan is dat prima. Anderzijds ben ik het voornamelijk wel met de stelling eens, want onbekend maakt onbemind. Vaak weten medewerkers ook niet wat HR doet en is het toch belangrijk om de rol van HR duidelijk te maken. HR is geen vakbond die voor medewerkers opkomt – wat medewerkers te vaak denken – maar heeft een onafhankelijke rol en is er om te zorgen dat de talenten in huis zijn om een maximaal resultaat te boeken. Dit houdt in dat je naar bedrijfsdoelstellingen kijkt, kritisch bent naar leidinggevenden en er ook voor de medewerkers bent.’

‘Als je HR als product neerzet, ben je te veel met jezelf bezig.’

Jeroen Willem Klomps

Jeroen Willem Klomps is ad interim manager bij Natuurmonumenten, verantwoordelijk voor de afdeling HR.

‘Ik ben het wel met de stelling eens, maar een organisatie heeft ook doelstellingen die niet alleen HR gericht zijn. Het is vooral belangrijk om te laten zien welke schakel HR speelt in het bereiken van die doelstellingen. Als je HR als product neerzet, ben je te veel met jezelf bezig. Bij Natuurmonumenten hebben we als doelstelling: het beschermen van natuurgebieden, het beheren van natuurgebieden en het zijn van een sociaal-maatschappelijk beweging. Als je die drie doelstellingen pakt en kunt vertalen naar hoe je als HR daaraan bijdraagt, dan ben je op een goede manier met marketing bezig. Over de breedte genomen zou HR op dat gebied nog meer aan marketing mogen doen.’

Wat vind jij? Stem op de poll

Meer stellingen:

In de rubriek Stelling legt de redactie van XpertHR Actueel een prikkelende stelling voor aan drie ervaren HR-professionals die een reactie geven. Wil je ook eens meedoen? Stuur een mail naar redactie@xperthractueel.nl o.v.v. ‘Stelling’.

Lees meer over:

Over Auteur

Avatar

Patrick Lamberts is freelance-redacteur voor XpertHR Actueel. Hij neemt onder andere de rubriek Stelling voor zijn rekening.

Reageer