StellingOutput speelt een rol bij belonen, niet opleiding en ervaring

1

Welke factoren spelen een rol in het beloningsbeleid voor je medewerkers? Niet opleiding, ervaring en leeftijd spelen een rol bij het belonen, maar de output van de medewerker… XpertHR Actueel legt de stelling voor aan drie ervaren HR-professionals.

De Stelling: Niet opleiding, ervaring en leeftijd spelen een rol bij het belonen, maar de output van de medewerker.

‘Opleiding en ervaring juist heel belangrijk’

Pien de Jong

Pien de Jong is directeur personeel en organisatie van Cordaan, een van de grootste zorginstellingen in Amsterdam en omgeving:

‘Met deze stelling ben ik het absoluut niet eens. Wat zou je zelf willen voor je dierbaren die zorg nodig hebben? Dat ze die krijgen van medewerkers van wie op een objectieve manier vaststaat dat zij deskundig zijn. Dan is een juiste opleiding en relevante ervaring heel belangrijk. Wij moeten er wel voor zorgen, dat onze medewerkers kunnen meegroeien met de zwaardere zorg die nu gevraagd wordt.
Natuurlijk moet praktijkervaring gewaardeerd worden. Ik ben daarom voor het verzilveren van ervaring, bijvoorbeeld via EVC-methodiek. Een mooi HR-instrument dat ervaring omzet in vrijstellingen voor diploma’s en hiermee zelfvertrouwen een boost kan geven.’

‘Output wordt belangrijker’

Henk Langeveld

Henk Langeveld is HR-directeur bij een grote pensioenuitvoerder. Hij reageert op persoonlijke titel op de stellingen:

‘Deze stelling is wel heel zwart-wit, maar je ziet dat medewerkers elkaar steeds meer beoordelen op hun toegevoegde waarde en bijdrage aan de gestelde (team)doelen. Output wordt inderdaad belangrijker. Hierbij zijn twee competenties essentieel: kunnen medewerkers kritisch naar zichzelf kijken en zichzelf evalueren en zijn ze in staat om hiervan te leren en zich te ontwikkelen?’

‘Pas op met beoordelen op output’

Edith van Schie

Edith van Schie is freelance schrijver en HR-adviseur. Arbeidsrecht is haar specialisme. Ze maakt lesmateriaal en examens over arbeidsrecht en adviseert bedrijven erover. Als auteur van XpertHR.nl schrijft zij over juridische zaken:

‘Prestaties zijn moeilijk objectief en eerlijk te meten, zeker van mensen die achter de schermen werken. Bij accountmanagers zou het kunnen: Piet heeft tien klanten binnengehaald en Jan vijf, dus Piet doet het beter. Maar hoe meet je de output van een secretaresse of kantoormanager? Met het beoordelen op output moet je ook oppassen. Ik hoor weleens verhalen van kantoren waar de dossierkasten op slot gaan als de dossierbehandelaar op vakantie gaat, uit angst dat collega’s er met de klanten vandaar gaat. Dat is natuurlijk geen gezonde situatie. Het ligt aan het soort werk, de organisatie en het type medewerkers of je de beloning anders regelt. Vraag het personeel mee te denken, dan zijn eventuele wijzigingen makkelijker te accepteren.’

Wat vind jij? Stem op de poll

Meer stellingen:

In de rubriek Stelling legt de redactie van XpertHR Actueel een prikkelende stelling voor aan drie ervaren HR-professionals die een reactie geven. Wil je ook eens meedoen? Stuur een mail naar redactie@xperthractueel.nl o.v.v. ‘Stelling’.

Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.

1 reactie

  1. Avatar
    JanvdZanden op

    Het principe is volkomen juist. En het is i.h.a. ook waar dat meer opleiding tot hogere/betere output leidt. De stelling impliceert natuurlijk niet dat je geen diploma eisen zou mogen c.q. moeten stellen aan het uitoefenen van een functie.

    Het lastige is inderdaad dat vooral bij staf functies de output vaak moeilijk is te meten. Daar dient bij aangemerkt te worden dat managers vaak te lui zijn om outputdoelen helder te definiëren; dat is een ernstig verzuim en veroorzaakt grote schade aan de organisatie.

    Maar dat alles doet niks af aan de juistheid van het principe!

Reageer