StellingHR kan niet zonder ‘employer branding’

0

Employer branding bepaalt het imago van het bedrijf zoals dat gezien wordt door werknemers en potentieel personeel. Hoe belangrijk is het employer brand in het aantrekken van talent? XpertHR Actueel vraagt het drie ervaren HR-professionals.

De stelling:

Bedrijven kunnen niet meer zonder ‘employer branding’ om talent aan zich te binden.

‘Be good, but tell them’

Pien de Jong is directeur personeel en organisatie van Cordaan, een van de grootste zorginstellingen in Amsterdam en omgeving:

Pien de Jong

‘Ik ben het eens met de stelling. In de zorg, en zeker in Amsterdam, geldt het adagium: ‘Be good, but tell them’. Zorgorganisaties zijn er nog lang niet als zij alleen hun uiterste best doen om een goed werkgever te zijn. Dat imago is het afgelopen jaar behoorlijk ‘gekaapt’ door politieke partijen. Het beeld dat het alleen nog maar kommer en kwel zou zijn klopt niet, integendeel. Maar we moeten het wel zien te keren.
Wij hebben onder meer behoefte aan hbo-opgeleid personeel. Deze doelgroep vindt meer dan alleen geld en carrière belangrijk. Bovenaan de verlanglijst staat het hebben van vakbekwame collega’s en autonomie. Ons Magneet-programma is gebaseerd op wetenschappelijk inzicht in de redenen waarom zorgmedewerkers kunnen excelleren en werkplezier ervaren. Hiermee willen we de voordeur openzetten met een mooie wervingscampagne en de achterdeur dichthouden met trotse en tevreden medewerkers.’

‘Nieuw talent moet snel een match voelen’

Henk Langeveld is HR-directeur bij een grote pensioenuitvoerder. Hij reageert op persoonlijke titel op de stellingen.

Henk Langeveld

‘Eens. Toptalenten willen zich graag identificeren met waar een bedrijf voor staat. Draait het alleen om meer winst of groei of zijn er bijvoorbeeld ook maatschappelijke doelen? Een employer branding moet ook de bedrijfscultuur weerspiegelen. Ook nieuwe medewerkers moeten snel het gevoel hebben dat daar een match mee is.’

 

‘Geef meer inzicht in organisatiecultuur’

Isolde Kolkhuis Tanke is adviseur, onderzoeker en docent Onderwijskunde bij Universiteit Utrecht. Als auteur van XpertHR.nl schrijft zij onder meer over opleiden:

Isolde Kolkhuis Tanke

‘Jonge mensen solliciteren vaak bij bedrijven met een goede naam. Ze willen trots zijn op hun werk. Pas als ze de baan hebben, kunnen ze erachter komen dat de bedrijfscultuur niet bij hen past. Ik hoor vaak dat ze dan binnen een jaar alweer weg zijn, omdat ze het er bijvoorbeeld te commercieel vinden of niet altijd willen overwerken. Hoe eerder bedrijven inzicht geven in zaken als organisatiecultuur en leiderschap, hoe beter. Daarmee voorkomen ze zo’n snelle uitstroom. Een tevredenheidsonderzoek bij medewerkers kan ik ook aanbevelen. Meteen heel bruikbaar voor employer branding.’

Wat vind jij? Stem op de poll

[polldaddy poll=”9732262″]

In de rubriek Stelling legt de redactie van XpertHR Actueel een prikkelende stelling voor aan drie ervaren HR-professionals die een reactie geven. Wil je ook eens meedoen? Stuur een mail naar redactie@xperthractueel.nl o.v.v. ‘Stelling’.

Bekijk de eerdere edities van Stelling

Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.