Zo trekt KPN schaarse ICT-consultants aan

0

Hoe werft u ICT-consultants die overal welkom zijn? Bijvoorbeeld door kennisbijeenkomsten te organiseren, data-analyse in te zetten en de bonus voor het aandragen van nieuw talent tijdelijk te verdubbelen, is het antwoord van KPN ICT Consulting. ‘We krijgen overduidelijk meer kandidaten aan tafel.’

Shahira Othman

‘We maken het leven vrijer, leuker en makkelijker door te verbinden’, is het motto van KPN. Het telecombedrijf had eind 2017 ruim 13 duizend medewerkers. Het onderdeel KPN ICT Consulting heeft een eigen recruitment-afdeling. Er werken achthonderd mensen en er zijn doorlopend gemiddeld veertig vacatures. Shahira Othman is er recruitment manager.

Is het lastig om nieuwe collega’s te vinden?

‘Ja, wij hebben alleen maar schaarse profielen. We vragen een hoog kennisniveau, uitstekende communicatieve vaardigheden en consultancy-kwaliteiten. Daar komt bij dat onze consultants aantoonbaar gecertificeerd moeten zijn. Extra lastig is de huidige schaarste op de ICT-arbeidsmarkt.’

Welke middelen zetten jullie in?

‘Wij maken gebruik van verschillende informatiebronnen om een helder beeld te krijgen van onze kandidaten. Via het doelgroependashboard van Intelligence Group en Jobdigger krijgen we veel data over arbeidsmarktcommunicatie. Ook maken we gebruik van gegevens van LinkedIn en vacaturesite Indeed.’

‘Onderscheidend is ook de agile-manier waarop we onze recruitmentafdeling aansturen. In deze sector moet je snel inspringen op nieuwe ontwikkelingen. We hebben een jaarplan voor recruitment waar we ons aan houden. Maar we kunnen binnen twee weken iets nieuws opzetten. Als manager stimuleer ik eigen initiatief.’

Kunt u een voorbeeld geven?

‘We zien de trend dat oud-collega’s weer terugkomen bij hun vroegere bedrijf. Tien jaar geleden was dat bijna ondenkbaar: weg was weg. Een van onze teamleden bedacht een zogenoemde ‘Boomerang’-campagne voor oud-medewerkers aan wie we met warme gevoelens terugdenken. We hebben dertig mensen een handgeschreven kaart gestuurd met de tekst: ‘Volgens mij zijn we nog niet uitgespeeld.’ Op de afbeelding staat een stel speelkaarten. Op de achterkant nodigden we de oud-collega’s uit voor een kop koffie. Deze persoonlijke aanpak spreekt aan. Onze ex-medewerkers waarderen de aandacht en wij blijven als potentiële werkgever in hun gedachten.’

Recruitment-specialist Greet Van Hoye is kritisch over bonussen voor het aanbrengen van sollicitanten. Wat vindt u?

‘Wij hebben ons in 2018 juist gericht op referral recruitment. Het inzetten van eigen personeel bij de werving werkt het best als je er continu de aandacht op vestigt, bijvoorbeeld aan het eind van een vergadering. Tijdelijk hebben we de bonus voor het aandragen van goede kandidaten dit jaar verdubbeld. Hoe hoog het bedrag is? Dat blijft binnenshuis.’

‘Als werkgever moet je duidelijk zijn over de criteria waaraan een toekomstige collega moet voldoen, anders kan referral recruitment uitlopen op een teleurstelling voor de medewerkers en de kandidaat die zij aandragen. Dat willen we voorkomen door goed aan te geven wat tot een match zou kunnen leiden. Medewerkers zien een beloning voor hun inspanning als een vorm van waardering. Ze voelen zich wel extra verantwoordelijk als iemand op hun aanraden een baan krijgt.’

Boekt u aantoonbaar succes?

‘We hebben overduidelijk meer kandidaten aan tafel gekregen in vergelijking met 2017. Met het oog op de concurrentie kunnen we helaas geen cijfers noemen. Een van de initiatieven is het organiseren van kennisbijeenkomsten voor KPN’ers en andere geïnteresseerden, bijvoorbeeld een Security Masterclass. We plannen ze op vrijdagmiddagen op de werkvloer, zodat we meteen een beeld geven van de sfeer. De kennisbijeenkomsten worden goed bezocht.’

KPN heeft ook te maken met calamiteiten zoals storingen en cybercriminaliteit. In de wervingscampagnes lees ik daar weinig over.

‘We zoeken ICT-consultants met de kennis om onze klanten te beschermen tegen zulke gevaren. Het kan zelfs voldoening geven als calamiteiten mede dankzij hen zijn voorkomen of bedwongen. Een ICT’er kan overal werk vinden, maar bij ons is zijn baan ook maatschappelijk relevant. Daar hebben we het zeker over in de gesprekken met kandidaten.’

Heeft u nog tips voor HR?

‘Sta open voor doelgroependata en andere nieuwe ontwikkelingen op HR-gebied. Statistieken zijn een verrijking voor HR. Denk niet dat zij de menselijke factor verbannen. Ze kunnen daar nooit tegen op.’

  • Hoe positioneer je jezelf als een topwerkgever en hoe zorg je voor een optimale kandidaatervaring? Tijdens het XpertHR College op 17 oktober praat recruitmentexpert Gusta Timmermans u bij. Meld u aan!
Ook lezen:

‘Pas op met de bonus voor het aandragen van sollicitanten’

Bol.com denkt mee: wel/niet solliciteren

Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.

Reageer