Zeven mobiele recruitment inzichten

1

Mobiele apparaten, zoals de smartphone en de iPad, zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Al deze apparaten bieden toegang tot internet. Dat betekent dat HR-professionals en recruiters moeten nadenken over hoe dat hun werkzaamheden beïnvloed.

Recent vond daarom in San Fransisco een conferentie plaats waar recruitment via mobiele apparaten centraal stond. Auteur Jason Buss stelt dat op die conferentie overduidelijk werd dat mobiel recruitment een component moet zijn van iedere wervingsstrategie.

Aanwezigen op deze conferentie verklaren dat reeds 5-15% van het bezoek aan de carrière- of vacaturesite via mobiele apparaten plaatsvindt. Er zijn zelfs uitschieters tot boven de 20%.

In ieder geval zou, zonder discussie, iedere site geschikt moet worden gemaakt om te kunnen bekijken via een mobiel apparaat.

De zeven inzichten die Jason Buss op de conferentie heeft opgedaan:

  1. QR Codes: een makkelijke niet dure, quick win. Zet achterop de visitekaartjes van recruiters een Quick Response-code, met als bestemming de vacaturepagina.
  2. Apps versus het internet: er is veel gesproken over de voor- en nadelen van het bouwen van een vacature-app versus het eerst op orde brengen van de eigen carrièresite. De meerderheid is van mening dat je je eerst moet concentreren op je eigen site. Daar komen al bezoekers op via mobiele apparaten en je wilt er zeker van zijn dat je site voor hen gebruiksvriendelijk is. 
  3. App vervuiling: volgens onderzoek reageert een sollicitant op 8 tot 15 vacatures. Als deze sollicitant iedere keer eerst een app van een bedrijf zou moeten downloaden om te kunnen solliciteren, zou dat erg vervelend worden. Apps zouden minder gericht moeten zijn op het solliciteren zelf en meer op het creëren en onderhouden van een band tussen sollicitant en bedrijf of een app waarmee branchegerelateerd nieuws wordt aangeleverd. Dit trekt de doelgroep aan en van daaruit kun je dan gaan werven.
  4. Het onvermijdelijke Applicant Tracking Systeem (ATS): een sollicitant heeft een fijne ervaring op de website, maar op het moment dat men solliciteert, komt men in de ‘ATS-hel’ terecht. Geen enkel ATS heeft de basisbeginselen die organisaties nodig hebben met betrekking tot mobiel recruitment. Het grootste probleem is het sollicitatieproces.
  5. Search Engine Optimization: hoe goed wordt je site via zoekmachines gevonden? Google zal spoedig sites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten een hogere positie in de zoekresultaten geven. Nu heeft slechts een zeer beperkt organisaties dat voor elkaar.
  6. Investeringen: minder dan 1% van het marketingbudget wordt aan mobiel uitgegeven.
  7. De mobiele recruitment-hype: is mobiel recruitment slechts een hype? Daar ziet het niet naar uit gezien het feit dat in 12 maanden tijd het bezoek aan websites via mobiele apparaten van 0 tot 5%-15% is gegroeid, zonder dat daar specifieke aandacht aan is besteed door organisaties. En het aantal sollicitanten dat de beschikking krijt over een smartphone groeit zeer snel.

Mobiel recruitment is geen vervanger van andere recruitmentkanalen. Het zou de recruitmentinspanningen moeten versterken. Volgens Jason Buss is gewoon bellen van een kandidaat nog steeds het allerbeste.

Dit inzicht in de ontwikkeling van recruitment via mobiele apparaten is te vinden op het blog TalentHQ.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Jasper van Bladel op

    Heldere artikel!

    Volledig eens met de conclusie dat mobiel nu al een belangrijke rol speelt bij recruitment. Dit geldt zeker wanneer je de sociale netwerken inzet voor recruitment. Het bezoek aan sociale netwerken gebeurt nu al voornamelijk via smartphones.

    In ben het alleen niet eens met alle inzichten. Wanneer ik moet kiezen tussen een QR-code of een eenvoudige URL dan ga ik nog steeds voor het laatste; minder innovatief, meer effectief.

    Wat bij apps vaak wordt onderschat is hoe lastig het is om ervoor te zorgen dat een app ook daadwerkelijk wordt gebruikt. Het overgrote deel van de apps wordt na enkele weken nauwelijks nog opgestart. Een app moet dus heel duidelijke toegevoegde waarde hebben (branchgerelateerd nieuws is volgens mij onvoldoende).

    Dus eens met de focus op je eigen site en vindbaarheid. Wel ben ik benieuwd wat er wordt bedoeld met ?je site geschikt maken voor mobiele apparaten?. Vaak blijft het erbij dat het leesbaar moet zijn op een klein scherm maar het is zeker zo belangrijk dat je rekening houdt met een andere manier van gebruik (vooral een nog korter bezoek aan een pagina). Solliciteren via mobiel zie ik op korte termijn nog niet gebeuren. Zorg er dus voor dat je voor mobiele gebruikers in ieder geval een korte, boeiende versie van je vacature beschikbaar hebt.
    Met wat creativiteit zijn er natuurlijk veel leukere dingen die je zou kunnen bedenken voor mobiel recruitment maar dat doe je dan vooral voor een innovatieve uitstraling van je bedrijf.