Zes mythes over talent en recruitment

0

Nu het economisch weer beter lijkt te gaan, trekt de arbeidsmarkt aan. Organisaties nemen weer (nieuw) personeel aan en werken aan hun werkgeversimago.

Er is de afgelopen jaren echter wel iets veranderd op de arbeidsmarkt. CareerBuilder heeft in 2010 ruim 1 miljoen werkzoekenden gevraagd naar hun motieven om ergens te solliciteren, hun sollicitatie-ervaringen en wat hun mening omtrent een werkgever bepaalt.
 
Uit het onderzoek komen zes mythes naar voren waar werkgevers rekening mee moeten houden bij het vormgeven van hun recruitment-inspanningen. 

  • Mythe 1: je arbeidsmarktconccurent bevindt zich in dezelfde branche. In 80% van de gevallen bleek dit niet zo te zijn. 

    Tip:
    kijk zelf ook naar geschikte kandidaten buiten de eigen branche of sector.
     
  • Mythe 2: Ik kan wachten met het inzetten van sociale media voor recruitment totdat het beter getest is. Wachten betekent een competitief nadeel. Eén op de vier werknemers verwacht dat organisaties aanwezig zijn op sociale media. Meer dan de helft van de werkzoekenden gaat een organisatie volgen, omdat ze er zouden willen werken.

    Tip: Raak eerst vertrouwd met één sociaal medium, voordat de stap wordt gezet naar een volgend medium. Benadruk het onderscheidende vermogen van de organisatie als werkgever. Laat eigen medewerkers participeren. Communiceer over vacatures en ga de dialoog aan met social media-bezoekers en -volgers.
     

  • Mythe 3: Salaris is de belangrijkste reden om bij een organisatie te solliciteren. Afhankelijk van het niveau van de baan wordt gelet op de standplaats, de reputatie van de werkgever en de branche en interessante projecten. Arbeidsvoorwaarden komen pas daarna. 

    Tip: Verkoop de vacature. Benadruk de kansen in de organisatie. Geef voorbeelden van kansen en uitdagingen.
     

  • Mythe 4: Na een gesprek met een recruiter of manager waardeert een sollicitant een organisatie beter. Ruim eenvijfde van de werkzoekenden geeft na een gesprek met een werkgever aan dat de persoon waarmee ze hebben gesproken geen of onvoldoende kennis van zaken heeft. Een kwart vindt dat de gesprekspartner niet enthousiast is over de eigen werkgever.

    Tip: Je eigen medewerkers zijn de beste ambassadeurs. Vraag daarom regelmatig aan nieuwe medewerkers en sollicitanten hoe ze het sollicitatieproces hebben ervaren en waar mogelijk verbeteringen aangebracht kunnen worden.
     

  • Mythe 5: Niet reageren op een sollicitatie heeft geen impact op het werkgeversimago. Bijna 40% van de werkzoekenden geeft aan dat ze slechter zijn gaan denken over een werkgever die niet op hun sollicitatie heeft gereageerd. Sterker nog, 30% geeft aan zelfs minder bereid te zijn producten of diensten van de betreffende organisatie te kopen.

    Tip: Reageer altijd op sollicitaties. Als het, in verband met gebrek aan resources, niet anders kan, zorg dan voor een automatisch antwoord aan sollicitanten. Dan weten ze in ieder geval dat hun sollicitatie in goede orde is ontvangen en krijgen ze meer informatie over de verdere verloop van de procedure.
     

  • Mythe 6: Het afbreken van een sollicitatieprocedure is een gevolg van een slechte vacaturetekst. De inhoud van een vacaturetekst is zeker belangrijk, maar de voornaamste reden om het sollicitatieproces af te breken is technologie-gerelateerd. Maar liefst een kwart van de werkzoekenden geeft aan dat ze recentelijk middenin een proces zijn gestopt, omdat bijvoorbeeld een link niet werkte of omdat de site te langzaam laadde. 

    Tip: Check links zorgvuldig. Zowel op de eigen site als in social media.
     
    Lees de mythes nog eens na op de site van Careerbuilder

    Meer Mediascan »

 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.