Wil de echte ‘beste werkgever’ nu opstaan?

1

Zo’n twintig onderzoeken voor beste werkgevers zijn er. Hartstikke leuk natuurlijk, maar het wordt er niet overzichtelijker op. Wat meten die onderzoeken eigenlijk precies en waarom wint Bakkerij Jansen uit Meppel het nooit van KLM? Een gesprek met drie aanbieders.

Volgens Arne Barends van Effectory heb je grofweg drie soorten onderzoeken: ‘Bij de eerste groep doe je onderzoek bij specifieke bedrijven (onder hun medewerkers of een steekproef daarvan). Voor die bedrijven geeft dat een betrouwbaar beeld, maar dan ook alleen voor de deelnemende bedrijven. Daarnaast heb je de onderzoeken die meten onder alle Nederlanders. Dat zijn goede onderzoeken, maar van sommige bedrijven heb je maar een paar werknemers te pakken: daar kun je dan niet veel zinnigs over zeggen. En er zijn de onderzoeken waar je voor betaalt en waar je gegarandeerd genomineerd wordt.’

Zelf onderscheidt Effectory zich door het aantal organisaties dat deelneemt: ‘Als je, zoals bij ons, 350 concurrenten hebt, dan betekent het ook echt iets als je wint. Maar het belangrijkste voordeel is wel dat je de uitkomsten ook echt kunt gebruiken om je organisatie door te lichten. Enerzijds omdat we meer zaken meten dan enkel de platte tevredenheid, anderzijds omdat we ook specificeren naar bijvoorbeeld filiaalniveau.’

Uit onderzoek van het tijdschrift Werf& blijkt dat niet veel sollicitanten zich laten leiden door de uitkomsten van het onderzoek. Welk nut heeft het dan? Arne Barends: ‘Ik weet niet of dat waar is, van winnaars hoor ik regelmatig dat sollicitanten het als een motivatie noemen. En daarnaast geloof ik dat de kant van de arbeidsmarktcommunicatie waar je het over hebt, niet de belangrijkste is. De uitkomsten kun je veel beter gebruiken om de organisatie te verbeteren.’

Incompany
Ook René Gerhardus van Incompany ziet dat er verschillende dingen worden gemeten. Volgens hem is er een tweedeling te maken: ‘Aan de ene kant heb je de reputatie/imago-onderzoeken (ik schat zo’n 90 procent van alle onderzoeken). Die zijn vrij makkelijk om te doen: met een paar honderd euro kun je al aan wat mensen op straat vragen waar ze graag zouden willen werken. Aan de andere kant heb je de tevredenheidonderzoeken. Nadeel van sommige van die onderzoeken is de betrouwbaarheid. Bij de onderzoeken waar het bedrijf de mensen selecteert, kan er door minder eerlijke bedrijven gestuurd worden op de uitslag. Bij onderzoeken waar bedrijven niet aan meewerken geldt dat dan weer niet.’

Daarnaast zijn er nog veel meer verschillen: zoals de vraag of er betaald moet worden om mee te mogen doen en of alleen een bepaalde sector wordt onderzocht. Gerhardus zegt dat Incompany het enige onafhankelijke onderzoek naar beste werkgevers ter wereld doet: ‘Wij benaderen 100.000 mensen, vragen waar ze werken en hoe tevreden ze zijn. We schieten met hagel, maar kunnen daardoor wel onafhankelijke resultaten geven.’

Randstad
Ook uitzender Randstad kwam vorige week met een eigen beste werkgeversprijs. Hoe nodig is dat nu eigenlijk, er bestaan er immers al twintig? Joost Ruempol: ‘We vinden het belangrijk om te weten waarom mensen kiezen voor een bepaalde werkgever. We willen namelijk weten hoe je mensen binnenkrijgt. Juist in deze tijd, waarin ons een enorme arbeidsmarktkrapte te wachten staat. De tekorten gaan over dertig jaar oplopen tot zo’n 1,3 miljoen mensen. Het invullen van al die banen begint ermee aantrekkelijk te zijn als werkgever, en daarom is het relevant te weten waarom ze voor je kiezen.’

Het is inmiddels, met alle onderzoeken die op de markt zijn, lastig om wegwijs te worden in het doolhof aan beste werkgevers. Dat erkent ook Ruempol. En elk onderzoek heeft weer een eigen onderscheidende waarde. ‘Wij zijn bijvoorbeeld echt een verrijking omdat we niet de medewerkers van bedrijven ondervragen, maar het algemene publiek. Bij ons oordeelt een doorsnee van de Nederlandse samenleving. Werkgevers kunnen zich dus ook niet opgeven, ze worden ongevraagd beoordeeld. Bovendien hebben wij een meetsysteem waarbij ook de onbekendere merken kunnen komen bovendrijven.’

Dat zal best waar zijn, maar ook bij Randstad moet een bedrijf minimaal 1000 medewerkers tellen om mee te mogen doen. Terwijl het vaak juist zo fijn werken is bij organisaties van een man of tien à twintig. Bij grotere organisaties neemt de ontevredenheid over hiërarchie en bureaucratie al snel toe. ‘Met zo’n onderzoek moet je keuzes maken, je kunt niet alles onderzoeken. Dat klopt. Aan de andere kant: bedrijven met meer dan 1000 werknemers zijn ook heel belangrijk voor de economie.’

Keuze
Waar moeten bedrijven op letten als ze een keer mee willen doen aan zo’n verkiezing van beste werkgever? Arne Barends: ‘Er zijn een aantal criteria waar je rekening mee kunt houden: Welke inzichten moet het onderzoek voor je opleveren? Wil je alleen een cijfer of ook echt je organisatie verbeteren? Wil je jouw uitkomst vergelijken met branchegenoten? Welke media-aandacht genereert de lijst? Wil je een nationale of internationale vergelijking? Kijk daarnaar en kies dan een goede verkiezing.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Martijn Hemminga op

    Ter aanvulling op dit artikel:

    In bovenstaand artikel wordt verwezen naar een onderzoek dat Werf& eind 2010 heeft gehouden. Door op Werf-en.nl te zoeken op werkgeverslijstjes vindt u het onderzoek.

    Op de site vind je verder een interactief overzicht van alle werkgeverslijstjes die er in Nederland zijn (voor abonnees > Nummer 11)