BlogWerven als tinder: zo swipen kandidaten voor jou naar rechts!

0

Werven is een beetje als tinderen geworden. Hoe zorg je ervoor dat ze bij jou naar rechts swipen? Daarvoor moet de eerste indruk goed zijn. Vooral nu de arbeidsmarkt gespannen is, kandidaten meer keuze dan ooit hebben en ze kritisch zijn. Met name jongeren die een (bij)baan zoeken verwachten een snelle reactie en willen zonder veel ‘gedoe’ aan de slag.

De employee journey begint bij je branding

Die goede indruk maak je al vóór het daadwerkelijk werven. Hoe? Door goed na te denken over je employer branding. Daar gaat natuurlijk een heel traject aan vooraf. Je formuleert kernwaarden én je vraagt je medewerkers hoe zij jou zien als werkgever.

Heb je duidelijk wat de gedeelde waarden zijn? Zet die dan centraal in je branding. Bouw aan je imago. Voor kandidaten moet het duidelijk zijn waar je als werkgever voor staat. Dat is de basis voor de eerste klik. De employee journey begint dus al bij je branding.

One brand

Voor het beste resultaat moet het hele plaatje kloppen. In ons geval als supermarkt zijn we niet alleen een werkgever maar ook een consumentenmerk. Het is belangrijk dat we ‘one brand’ zijn. Wat wij als werkgever belangrijk vinden en wat ons uniek en aantrekkelijk maakt, moet terug te zien zijn op de site waar wij werven, maar net zo goed in onze winkels. Er is tenslotte niets zo verwarrend als ‘mixed signals’ als je iemand beter wilt leren kennen. Samen met marketing kun je nieuwe mogelijkheden verkennen. Wij zijn nu bijvoorbeeld partner van The Voice of Holland. In die samenwerking staat goed zorgen voor talenten centraal. Dat past uitstekend bij ons werkgeversmerk.

  • De arbeidsmarkt is krapper dan ooit. Hoe positioneer jij jezelf als een topwerkgever en hoe zorg je voor een optimale kandidaatervaring?

    Download de whitepaper

     

Je medewerkers zijn je beste ambassadeurs

Je moet wel intern waarmaken wat je naar buiten toe roept. Want als mensen het intern niet voelen dan zullen ze dat ook naar buiten toe vertellen. Onze beste ambassadeurs zijn nog altijd de mensen die bij ons werken. Hun authentieke ervaringen maken duidelijk of je kernwaarden woorden zijn of daden. Als HR-directeur bij Lidl ben ik verantwoordelijk voor ruim 19.000 medewerkers. Voor een aanzienlijk deel daarvan is dit werk een bijbaan naast school of een studie. Dat brengt al automatisch een hoger verloop met zich mee. Dus het is heel erg belangrijk dat onze mensen een positieve ervaring hebben bij ons.

We investeren daarom bijvoorbeeld in leiderschap. Omdat we weten dat onze leidinggevenden het verschil kunnen maken in medewerkerstevredenheid. Ook besteden we aandacht aan onze off-boarding. Door in een exit-interview te bespreken waarom iemand vertrekt, heb je de kans om verbeterpunten op te pakken én positief af te sluiten. Want het zijn wel onze (toekomstige) klanten én ons imago als werkgever die naar buiten lopen.

Gezonde uitdagingen

De huidige arbeidsmarkt zorgt ervoor dat we harder moeten werken en een beetje uit onze comfort zone moeten stappen. Kun je meebewegen met nieuwe ontwikkelingen en trends? Neem bijvoorbeeld de manier waarop kandidaten kunnen solliciteren. Jongeren willen zich snel en simpel kunnen aanmelden. Het liefst doen ze een online testje om te kijken of de bedrijfscultuur bij hen past, solliciteren ze door een app’je te sturen en gaan ze meteen aan de slag. En ze verwachten snel een reactie anders swipen ze door. Ook je recruiting-proces is onderdeel van je branding!

De huidige arbeidsmarkt zorgt voor nieuwe uitdagingen, maar heeft ook positieve kanten. De positie van kandidaten en werkgever is gelijkwaardiger. En mensen durven weer naar buiten te kijken. Dat biedt kansen om nieuwe energie en ervaring binnen te halen. En het is een kans om weer kritisch te kijken naar de hele levenscyclus van je medewerkers. Als de eerste indruk positief is en de klik wederzijds, is het tijd om aan de relatie te werken. Want goede mensen binnenhalen is belangrijk. Ze behouden vraagt namelijk weer hele andere inspanningen. En ook díe zijn uiteindelijk weer onderdeel van je branding. Zo is de cirkel weer mooi rond.

  • Lees ook het interview met Sophie Jaspers. Ze vertelt over de uitdagingen van een HR-directeur en wat men veelal onderschat in deze functie.

    Lees het interview

     

     

Lees meer over:

Over Auteur

Sophie Geerts-Jaspers richt zich als HR-directeur bij Lidl Nederland op het meetbaar maken van toegevoegde waarde. In haar blogs staan pragmatisme, focus op de business en de levenscyclus van de medewerker centraal.