Werf kandidaten met boeiende content

0

Hoe krijg je het als werkgever voor elkaar dat jouw vacatures opvallen? Hoe zorg je ervoor dat kandidaten ervoor kiezen om bij jou te solliciteren? Door het creëren en verspreiden van opvallende en inspirerende content.

James Clift zet drie manieren op een rij waarop organisaties met creatieve content talenten aantrekken.

Het delen van verhalen van medewerkers op Instagram
Er worden meer dan 40 miljoen foto’s per dag op Instagram geplaatst. Organisaties zoals Starbucks en hotelketen Mariott delen actief foto’s van en over medewerkers om in contact te komen met passieve kandidaten.

Wat zijn de meest effectieve foto’s om te delen?

  • Een kijkje op de werkvloer
  • Foto’s van medewerkers
  • Foto’s van teamuitjes en speciale gebeurtenissen

Het belangrijkste is echter om plezier uit te stralen. In sociale media draait het om authenticiteit. En het delen van foto’s op Instagram is een krachtige manier om het employer brand een menselijker gezicht te geven.

Video’s op YouTube
Steeds meer organisaties ontdekken de kracht van video. Ze produceren hun eigen wervingsvideo’s, variërend van informatief tot absurd.

Recruitmentvideo’s worden een steeds belangrijker onderdeel van de wervingsmiddelenmix. Video’s brengen een organisatie tot leven. De drie meest populaire, maar absurde wervingsvideo’s zijn:

  • De video Google Inside Look at Google is maar liefst 2.359.000 keer bekeken.
  • Twitter’ s over de top video  The Future is You werd in vier maanden tijd al meer dan 1 miljoen keer bekeken.
  • De eigenaardige wervingsvideo van gamemaker Kixeye is reeds door een half miljoen personen bekeken.

Uit onderzoek bleek al dat vacatures met video 12% vaker bekeken worden en dat het aantal sollicitaties dan zelfs met 34% stijgt. Het is helemaal niet noodzakelijk om een veelbekeken video te produceren. Als de video op de juiste (niche-)doelgroep gericht is, is het nog steeds een effectieve manier om vacatures te vervullen. En dat mag best gewoon een amateurvideo zijn, zonder special effects en dergelijke.

Prikkelen met blogs
Slimme mensen willen met andere slimme mensen werken. Zij willen nieuwe dingen leren. En de beste manier om iemand nieuwe dingen te leren is een gedetailleerde blogpost. Dit heeft geleid tot de opkomst van de  engineering blog . Een dergelijke blog wordt door veel grote technisch georiënteerde bedrijven omarmd. Het zijn geen standaardblogs, maar blogs over onderwerpen die nerds aanspreken.  Ze zijn dus bestemd voor een zeer specifiek publiek.

  • Online accomodatiemarktplaats AirBnB deelt op haar blog open source code en de wijze waarop gecompliceerde problemen zijn opgelost.
  • Etsy, de online marktplaats voor het kopen en verkopen van handgemaakte spullen, deelt interessante statistieken en uitdagingen voor software engineers op het Code as Craft blog.

Door het delen van open source code wordt veel goodwill gekweekt bij programmeurs, die uiteindelijk – zo is de achterliggende gedachte – ervoor zullen kiezen om bij de betreffende organisatie te gaan werken.

Het effect
Het produceren van bijzonder content is niet makkelijk. Het kost tijd en geld.

Natuurlijk draait het niet om het aantal views of bezoekers. Het gaat erom dat goede medewerkers worden aangenomen. Het duurt ook wel even voordat een en ander effect heeft. Een lange adem is dus gewenst.

Maar in een wereld waarin iedereen gebombardeerd word met berichten en continu in aanraking komt met zielloze vacatures is het goed om op te vallen. Dan komt dat toptalent vanzelf.

 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.