VUmc werft beter en goedkoper met social media

0

Meer sollicitaties, een snellere doorlooptijd en lagere kosten. Het Amsterdamse VUmc heeft succes met een recruitmentteam dat onder andere social media inzet voor de werving van nieuwe personeelsleden.

“De methode waarbij medewerkers zonder wervingsknowhow vacatures plaatsen in standaard gekozen printmedia of op een vacaturewebsite werkt niet”, zegt Laura Baselaar, manager recruitment en arbeidsmarktcommunicatie van het VUmc.

Baselaar zette al meerdere recruteringsafdelingen op in verscheidene organisaties. Het online werven heeft bij VUmc een hoge vlucht genomen. Sinds de start in april 2010 zijn grote stappen gezet en is de papieren administratie bijna helemaal vervangen door de digitale backoffice.

Baselaar somt de resultaten van het team op: “In acht maanden tijd hebben we 1,1 miljoen euro bespaard op de totale wervingskosten, de doorlooptijd is gehalveerd, we bereiken moeilijke doelgroepen en het aantal open sollicitaties is toegenomen met zestig procent. Onlangs hebben we alle opleidingsplaatsen én diverse gespecialiseerde verpleegkundige vacatures vervuld. Enkele afdelingen zijn daarmee na lange tijd weer compleet.”

Verschillende kanalen
Het recruitmentteam van het VUmc past doelgroepsegmentatie toe op Twitter, Facebook, Hyves en een speciale LinkedIn-careerpage. Belangstellenden kunnen op YouTube kijken wat de functie precies inhoudt. De recruiters kijken specifiek naar wat er nodig is om een bepaalde vacature te vervullen. Daarnaast is elke recruiter individueel actief op social media. “Zij zijn specialist geworden in bepaalde functiesegmenten en arbeidsdoelgroepen. Ze matchen de specifieke doelgroepkanalen en socialmediaplatforms bij de betreffende doelgroep en vacature."

Sollicitanten kunnen direct chatten met een recruiter via de werkenbijsite van VUmc. “Wij willen een actieve vorm van recruitment en arbeidsmarktbenadering waarbij direct contact mogelijk is. Een week wachten op antwoord, dat wil de sollicitant niet meer. Het komt nu vaker voor dat een sollicitant chat met een recruiter en dat nog diezelfde dag de sollicitatie binnen is en behandeld wordt.”

Interne training
Het VUmc is inmiddels een pilotworkshop social media begonnen. Recruiters leggen managers en medewerkers van de afdelingen uit hoe social media gebruikt kunnen worden om personeel te werven. “Managers hebben ook een groot netwerk, juist binnen hun vakdiscipline. Zij zijn bij uitstek geschikt om hun eigen vacatures te delen en te promoten binnen hun netwerk. De meest duurzame indiensttreders zijn toch nog altijd de via-viacontacten. Recruitment en medewerkers vullen elkaar op deze manier aan om toekomstige collega’s aan te spreken.”

Laat artsen twitteren
“Vaak wordt gedacht dat vooral de bestuurders aanwezig moeten zijn op bijvoorbeeld Twitter, maar juist artsen, onderzoekers en medisch personeel zouden vaker actief moeten zijn op social media”, zegtt Baselaar. “Dat is veel interessanter voor de werkzoekenden. Artsen en onderzoekers kunnen goed laten zien wat ze doen, wat hun werk inhoudt en waar ze voor staan, in welke vakgroepen ze zitten en bij welk congres of forum ze aanwezig en aanspreekbaar zijn. Ik hoop dat die ontwikkeling zich voortzet.”

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.