Vier argumenten om je baas te overtuigen van het belang van employer branding

2

Er verschijnen veel artikelen over het belang van employer branding voor organisaties. Er komen ook steeds meer tools beschikbaar voor het meten en verbeteren van het employer brand. Zo introduceerde LinkedIn afgelopen week nog een aantal instrumenten om het employer brand in kaart te brengen en te verbeteren.

Iedere organisatie kan werken aan haar employer brand of haar employer value propositie. Daar hoef je geen Apple, Google, KLM of Philips voor te zijn.

Vier argumenten

Hier zijn vier argumenten (de vijfde is optioneel) om managers te overtuigen in 2013 budget te reserveren voor employer branding:

  1. Het is niet slechts een holle frase in je recruitment marketing materiaal. Je employer brand is de essentie van het contract tussen werknemer en werkgever. Het is de reden waarom medewerkers bij het bedrijf willen werken en waarom ze blijven. Intuïtief weten sommigen – of velen – dit in de organisatie, maar om ervoor te zorgen dat iedereen dezelfde ‘taal’ spreekt is het goed om de exercitie van het bepalen van het employer brand, waaronder het bepalen waarop het bedrijf zich onderscheidt van anderen en de employer value propositie, te doen.
  2. De organisatie verdient er geld mee. Een goed gedefinieerd employer brand is geïntegreerd in de strategie van de organisatie en benadrukt de gedeelde verantwoordelijkheid voor het behalen van succes. De ROI is geen HR metric, zoals kosten per aangenomen medewerker of benodigde tijd voor het vervullen van een vacature, maar eerder groei van de omzet of winst. Immers, tevreden medewerkers zorgen voor meer tevreden klanten, hogere klantloyaliteit en meer omzet en winst. Employer branding zorgt voor meer betrokken medewerkers. Betrokkenheid zorgt voor een hogere productiviteit en dat leidt tot meer winst.
  3. Het bespaart de organisatie geld. Goede employer branding verbindt werknemers met de cultuur. De kans op het aannemen van niet passende kandidaten wordt gereduceerd. Het verloop daalt en daarmee de kosten die gemoeid zijn met werving en selectie.
  4. Het kost niet veel geld. Veel expertise is vaak al binnen de organisatie aanwezig. Eventueel extern onderzoek naar de stand van zaken met betrekking tot het huidige employer brand hoeft, met online onderzoeksmogelijkheden, niet veel te kosten. Deze onderzoeken zijn de eerste aanzet tot het definiëren van het employer brand en het krijgen van betrokkenheid van het management bij het proces.
  5. Meer lol op het werk. Als je eenmaal hebt bepaald hoe het employer brand eruit moet zien, waarop de organisatie zich onderscheidt van de concurrentie en dit hebt verwerkt in de werkenbijsite, alle andere recruitmentmiddelen en -kanalen en in de interne communicatie, kun je de vruchten ervan gaan plukken. Blije managers, meer kandidaten die via referrals binnenkomen, meer open sollicitaties van toptalent en lager verloop.

Met deze argumenten moeten managers overtuigd kunnen worden van het nut van investeren in het employer brand.

Dit warme pleidooi van Jody Ordioni over investeren in employer branding is na te lezen op de site ere.net.


Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Lodi Planting op

    Een andere reden om je baas te overtuigen van Employer Branding is enerzijds minder personeelsverloop en anderzijds het behouden van talent binnen de organisatie. Ik schreef daar ook over in een blog op retentie-management punt com.

Reageer