Verleiden via social media werkt voor Deloitte

0

Recruitment zal in de toekomst via sociale media verlopen, daar is Deloitte’s e-recruiter Lennart Sloof van overtuigd.

‘Wij zien nu al dat twee keer zoveel bezoekers op onze carrièresite komen via sociale media, als via traditionele vacaturesites als Intermediair en Monsterboard.’ Deloitte heeft de rust die de kredietcrisis bracht in het dolgedraaide recruitmentproces gebruikt om het e-recruitment te ontwikkelen. Daar plukt het bedrijf nu de vruchten van.

‘Het is zeker minder geweest de afgelopen jaren’, geeft Sloof toe. Hoewel Deloitte geen algehele vacaturestop heeft gekend, werd er gezocht met de rem erop. Dat is inmiddels voorbij. ‘Nu zie je weer een beetje beweging komen in de arbeidsmarkt.’ Het target van dit jaar is dan ook fors: 750 tot 900 nieuwe medewerkers op een totaal meer dan 5000 medewerkers in Nederland.

Deloitte is er klaar voor met een nieuwe site: werkenbijdeloitte.nl en aanwezigheid op sociale mediaplatforms als Hyves, Twitter, LinkedIn en Facebook. ‘We hebben een stapje terug gedaan en naar de eigen processen gekeken’, zegt Sloof. ‘Zo kwamen we op e-recruitment.’

De nieuwe vorm van recruiting legt de nadruk niet zozeer op het binnenhengelen van mensen maar juist op het promoten van vacatures en evenementen, legt Sloof uit. Enerzijds zijn vacatures makkelijk te vinden, maar anderszijds – en belangrijker – is laten zien wat Deloitte te bieden heeft als werkgever. Dat gebeurt indirect door ‘bewijsstukjes’ als blogs, tweets van personeelsleden en op LinkedIn. ‘We geven Deloitte een gezicht’, zegt Sloof. ‘Een vacature hier is vergelijkbaar qua primaire en secundaire voorwaarden met vacatures bij misschien wel vijf andere bedrijven. Een kandidaat kiest het bedrijf om de mensen die er werken en het gevoel dat hij of zij bij het bedrijf krijgt.’

Dat zijn doelgroep, de financiële experts, nog 1.0 zou denken noemt hij een vooroordeel. Eigenlijk, voegt Sloof toe, is überhaupt het idee dat een doelgroep niet op internet zou zitten ‘onzin’. ‘Kijk naar de feitelijke gegevens: negenduizend Nederlandse studenten hebben een profiel op LinkedIn. Tien miljoen mensen hebben een profiel op Hyves. De mensen zitten wel degelijk op internet.’ Een praktijkvoorbeeld heeft hij ook: ‘Onze huidige stagiair heeft ons via Twitter benaderd.’ Die stagiair is overigens, voegt Sloof toe, heel goed bezig.

Zelf twittert Sloof ook over zijn liefde voor muziek en zijn werk als recruiter. De feed is te vinden via zijn LinkedIn-profiel, waar ook de vacatures van Deloitte voorbij komen. Bang voor een dergelijke vermenging van privé en werk is hij niet: ‘Natuurlijk moet je een beetje opletten wat je tweet. Maar het is allang geaccepteerd dat het niet uitsluitend vakinhoudelijk is. Dat geeft juist dat persoonlijke tintje. Dát willen we uitdragen.’

Aan e-recruitment hangt vooralsnog geen harde target hoeveel kandidaten moeten worden gevonden. De focus ligt nu op het lokken van mensen naar de carrièresite. Een logische focus, volgens Sloof. ‘15% van de mensen is gericht op zoek naar een baan. Die vinden ons wel. 85% studeert nog of heeft al een baan. Wij willen juist met die mensen een relatie aangaan, zodat als ze toch een baan zoeken, ze dan aan Deloitte denken.’ Dat is een kwestie van lange adem, geeft ook Sloof toe. Maar de gegevens van de site bieden hoop: ‘De nieuwe site is nu een half jaar online en het bezoek is met ruim 115% per maand gestegen ten opzichte van de oude site.’

Niet alles werkt, dat merken ook de Deloitte e-recruiters. Zo blijkt het moeilijk om een groep op LinkedIn te activeren, terwijl het aantal bezoekers dat van de netwerksite naar Deloitte stroomt wel degelijk groot is. De belangstelling is er dus wel. En voorop lopen levert ook de nodige uitdagingen op: er zijn nauwelijks voorbeelden. Daarom kijkt Sloof vaak over de heg naar andere branches: ‘Als ik iets zie dat werkt voor sales, dan kan ’t vaak ook voor recruitment.’

‘Het vak van de recruiter verandert’, zegt Sloof. ‘We laten zien wie we zijn en wat we doen zonder daar conclusies aan te verbinden. Die conclusie trekt onze doelgroep wel. We verleiden via sociale media.’

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer