Trends in (e-)recruitment

0

Als we praten over e-recruitment alsof het een opzichzelfstaand fenomeen betreft, is dat eigenlijk iets heel geks. Want we praten over een technologie of een kanaal ter ondersteuning van het kernproces: recruitment.

Alle systemen en media die uw organisatie gebruikt op dit gebied zouden ondergeschikt moeten zijn aan de kern: het recruitmentproces, de recruiter en de kandidaat. Daarmee hebben we meteen de eerste trend te pakken op dit gebied.

Recruitmentsystemen worden ondergeschikt aan het recruitmentproces
Het proces is leidend, het systeem moet zich aanpassen aan het proces van de organisatie. De laatste jaren is dit andersom geweest, wat ooit is ontstaan vanwege de inflexibiliteit van de e-recruitmentsystemen.

De systemen zijn inmiddels veel beter, maar de processen zijn niet of nauwelijks aangepast. Momenteel kijken steeds meer organisaties naar een mogelijke switch in systemen, omdat het oude systeem niet goed werkt. Dit komt in veel gevallen niet door het systeem zelf, maar door de manier waarop het geïmplementeerd is.

Bij de overstap naar een nieuw systeem zie je steeds meer bedrijven goed en kritisch naar het hele proces kijken, waarbij de kandidaat steeds centraler komt te staan. Dat is op zich positief, maar een organisatie die het écht goed wil doen, moet eerst vaststellen hoe het ideale proces er uitziet, om vervolgens de juiste systeemleverancier hierbij te kiezen. Hoe dan ook: het proces wordt leidend en de kandidaat is als het goed is leidend in het proces.

Vindbaarheid eigen vacatures verbeteren
Google verwerkt momenteel elke maand in Nederland twee tot drie keer zoveel zoekopdrachten op vacaturegebied als Monsterboard. Veel van de resultaten komen echter uit bij Monsterboard (en collega’s), omdat zij serieus investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO). De optimalisatie van de eigen vacatures op bedrijfs- of ‘werken bij’-sites ten behoeve van Google kan heel veel gratis verkeer opleveren, wat weer zal leiden tot veel ‘gratis’ sollicitanten. Het recruitmentsysteem moet hier natuurlijk wel geschikt voor zijn, maar ook de integratie met de eigen website is daar een belangrijk issue bij. Steeds meer bedrijven zullen op SEO van hun vacatures in gaan zetten.

Social media
Dé hype in e-recruitmentland van 2010: social media. Misschien is het een hype, maar het is zeker ook een ‘game changer’. Social media veranderen de manier waarop we zaken aanpakken fundamenteel. De meeste mensen bekijken eerst een product op sites als Kieskeurig voor ze het aanschaffen, online of in de winkel. Bij hun zoektocht naar een nieuwe baan checken steeds meer sollicitanten eerst wat men zegt over uw bedrijf (via bijvoorbeeld Google of Twitter) voordat ze solliciteren.

Social media bieden ook veel kansen. Het identificeren van geschikte kandidaten is nog nooit zo makkelijk en goedkoop geweest. Ook is het voor het eerst financieel heel aantrekkelijk om serieuze talentpools op te bouwen, door contacten te leggen nog ver voor je kandidaten nodig hebt, bijvoorbeeld door elkaar te volgen op Twitter. Het geeft ook een mogelijkheid om een kandidaat veel intensiever te volgen en daarmee te bepalen of deze wel of niet bij je organisatie past. Daarnaast kun je door social media ook ‘signalen’ krijgen dat iemand misschien open staat voor een nieuwe uitdaging zonder dat hij dat expliciet aangeeft.

Digitale trends hebben pas echt effect als ze in sociaal-maatschappelijke context relevant zijn. Kandidaten veranderen van gedrag, zowel zoek- als oriëntatiegedrag. De digitale strategie van je bedrijf, en je achterliggende systemen, moeten daarop aansluiten.

* Bas van de Haterd adviseert bedrijven over de inzet van nieuwe media in recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Daarnaast publiceert hij op RecTec over zijn visie hierop.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer