Timing is alles in recruitment

0

Recruiters bij Shell, KPN en Philips hebben het niet zo moeilijk: zij kunnen mensen werven wanneer het ze uitkomt. Maar als kleiner employer brand met een lager budget moet je vooral slim zijn. Doe je voordeel met zoeken op het juiste moment!

Tenzij je je recruitmentproces al helemaal in cijfers hebt weten te vatten, is het niet heel waarschijnlijk dat je precies weet wanneer de beste tijd is om een vacature uit te zetten. De auteur van deze blog schat dat 95 procent van de bedrijven geen rekening houdt met ‘het juiste moment’ wanneer zij naar nieuw talent op zoek gaan.

Het idee is: als iedereen op bepaalde tijden rust neemt … dan is het aanbod van talent hetzelfde, maar de vraag ernaar daalt. Dus groeit de kans om de juiste kandidaat binnen te halen. Sterker nog: je kunt talent binnenhalen dat anders nooit bij jou had willen werken.

Vergelijk het met vissen: ga je met een hengel langs de kant van de sloot zitten tijdens een vakantieweek (wanneer de concurrentie hoog is), ná de vakantieweek (als de sloot leeg is) of juist vóór de vakantieweek? Je kans op succes wordt mede bepaald door jouw timing.

Wacht gewoon even

Veel bedrijven hebben een vacature en zetten dan meteen een advertentie uit. Dat líjkt logisch, omdat het soms gewoon geld kost om een positie open te laten staan. Maar als je de vacature uitzet in een tijd met veel concurrentie, dan zul je een iets mindere kandidaat kunnen werven, wat je óók geld kost. Overweeg in sommige gevallen daarom de vacature een paar weken gewoon open te laten staan, totdat er weer een rustige recruitingtijd aan komt. Natuurlijk werkt dit niet overal en altijd, maar het loont de moeite om in elk geval in overweging te nemen.

De gunstigste tijd

De beste tijd om mensen te werven – met andere woorden, wanneer de concurrentie laag is – verschilt per functieniveau en sector, maar er zijn wel wat algemene dingen over te zeggen.

  • Budgetten (in het algemeen, en dus ook voor recruiting) komen vaak vrij in de maanden januari en juli. Vaak zie je dat vlak vóór die momenten het geld op is, waardoor men een aantal weken rustiger aan moet doen met werven. In sommige organisaties geldt zelfs een vacaturestop om de budgetten maar in balans te kunnen brengen. Als je maar een paar concurrenten hebt, kan het de moeite lonen om hun schema in de gaten te houden. Als ze met regelmatige vacaturestops te maken hebben, is dát het moment om toe te slaan.
  • Heel voor de hand liggend: de kerst- en zomervakantie. Recruiters zijn op vakantie en hebben daardoor minder tijd om functies uit te zetten, of om te reageren op reacties van kandidaten.
  • We kennen het niet veel meer, maar het is er wel: seizoenswerk. Met regelmaat beginnen bedrijven pas te werven vlák voordat ze mensen nodig hebben. Doe het slimmer, en begin ruim van tevoren. Dan kun je de beste broeders en zusters er nog tussenuit pikken.
  • Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen op zoek gaan naar nieuw werk in de weken rondom een werkjubileum. Wil je de kans op een match zo groot mogelijk maken, kijk dan op LinkedIn wie er rondom een werkjubileum zit. Dit vraagt wel wat meer werk van recruiters.
  • Kijk naar wanneer de bonussen in jouw sector uitgekeerd worden. Grote kans dat in de weken daarna veel mensen op zoek gaan naar een nieuwe baan.

Laatste tip

Overweeg ten slotte om anti-cyclisch te recruiten. Het is aantrekkelijk om mensen te gaan zoeken als je geld hebt en het economisch goed gaat. Maar bedrijven die mensen zoeken en inwerken in economisch mindere tijden, doen het regelmatig beter, simpelweg omdat ze eerder uit de startblokken zijn als de economie aantrekt. Overleg wel even met de CFO, want het kost natuurlijk extra geld om mensen eerder aan te trekken dan nodig, maar het kán in potentie ook heel veel opleveren.

Bron: ERE: This could Be the Most Impactful Recruiting Article of the Year — Timing Is Everything in Recruiting

 

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer