Spel om social media warm te houden

0

Veel bedrijven hebben moeite hun werknemers actief te houden op social media. Het enthousiasme zakt na de eerste social media-trainingen langzaam weg.

Althans, dat zegt Concepts2Go. Daarom heeft men er een spel voor ontwikkeld. Een gesprek met Ricardo Risamasu, partner bij Concepts2Go.

Wat gaat er mis met social media?

‘De meeste bedrijven hebben keurig bedrijfsprofielen aangemaakt op LinkedIn, Twitter en Facebook, maar doen er vervolgens niets mee. Medewerkers kijken om zich heen en denken: “Ja, en wat nu?”.’

Waar komt die houding vandaan?

‘Ze zien het voordeel er vaak niet van in. En vaak ìs er ook geen voordeel op de manier zoals ze het tot dan toe gebruikten. Ze plaatsen een vacature op Twitter en er komt geen reactie. Hoe komt dat? Gebruikers van social media hebben geen behoefte aan partijen die alleen maar zenden. Ze willen communiceren met mensen achter accounts, ze willen een gesprek voeren dat twee kanten op gaat. Medewerkers hebben er dus nog geen positieve ervaringen mee gehad. En misschien vinden ze het soms ook nog wel een beetje eng.’

Jullie ontwikkelden een spel. Hoe ziet dat eruit?

‘Eerst is er een plan van aanpak met doelstellingen dat op maat gemaakt wordt. Vervolgens gaan medewerkers van een afdeling acht weken lang aan de slag met social media. Je kunt op verschillende onderdelen punten scoren. Elke week meten we de vooruitgang en maken we een ranglijst met de grootste stijgers en dalers. Daarnaast is er een forum waar mensen tips en tricks aangereikt krijgen.’

En concreet?

‘Mensen krijgen een scorekaart op hun bureau geplaatst. Wordt jouw bericht bijvoorbeeld een aantal keren gereetweet, dan mag je een badge plakken. We stimuleren om actief te zijn. Maar we geven ook scores aan de hoeveelheid connecties die je hebt en de mate waarin je je profiel hebt ingevuld.’

Wat zijn de resultaten?

‘We hebben onlangs een traject afgerond bij Philips. Daar bleek dat het netwerken enorm toenam. Mensen wisten beter wat er speelde en ze kwamen makkelijker in contact met collega’s die ze anders niet zagen.’

Zijn er nog andere voordelen van social media?

‘Het is kostenefficiënt. Veel bedrijven besteden nog steeds geld aan online en offline advertenties, terwijl je via social media gratis enorm veel mensen kunt bereiken. De enige investering is die van de tijd van je medewerkers. Ook zie je dat de interne mobiliteit stijgt, doordat mensen eerder op de hoogte zijn van nieuwe vacatures.’

Is iedereen enthousiast?

‘De grootste groep wel. Je hebt de early adopters, gevold door de mensen die wel willen maar het allemaal nog niet zo goed snappen. En een andere groep heeft er ook geen zin in. Dat is niet erg, je hoeft mensen niet te dwingen om erin mee te gaan.’

Voor wie is het bedoeld?

‘Netwerkers in de professionele markt. Denk dan aan sales teams, detacheerders, recruiters en consultancy organisaties. We krijgen nu ook aanvragen vanuit de overheid, maar professionele netwerkers hebben er het meeste profijt van.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.